När arbetet är klart ska sträckan ha fått ny räls och nya slipers, berättar Emil Axelsson, projektansvarig på Trafikverket.
– Syftet är att göra banan stabilare för att minska risken för olika störningar, säger han.
För tillfället pågår ett förberedande arbete. Under detta skede – som beräknas pågå till och med 19 juni – flyttas bland annat ledningar, så att de inte skadas när rälsbytet sker.
Det är då jättedammsugaren kommer väl till pass. Jorden som ligger över ledningarna sugs helt enkelt upp. Något som minimerar risken för att ledningarna ska skadas.
Och när jorden är borta kan ledningarna sänkas längre ned i marken, berättar Emil Bäckman, som arbetar för företaget Railcare AB.
– Sedan återanvänder vi samma jord för att täcka över ledningarna, säger han.
Enligt Emil Axelsson på Trafikverket kommer själva spårbytet att äga rum under sommaren 2023. Förutom att räls och slipers byts ut, kommer även ballasten som allt vilar på att renas.
– Det gör vi också med en speciell maskin, som tar upp ballasten och tvättar den. Vi kommer sannolikt även att lägga på en del ny ballast, säger han.
Det förberedande arbetet äger rum måndag till söndag mellan klockan 10 och 18. Enligt Trafikverket kan det uppstå en del buller i samband med arbetet.
– Men det borde inte bullra speciellt högt. Men vi hoppas att de som störs av arbetet ändå har förståelse, säger Emil Axelsson.