50 ÅR: KARSUDDEN BÖR LÄGGAS NED
Redaktör Hans Nestius riktade på torsdagen i en skrivelse till JO ny frän kritik mot verksamheten vid Karsudden. Han går så långt att han uppmanar JO att uttala sig för att Karsudden läggs ner som specialsjukhus. Det är ingen adekvat vård utan skyddsförvaring som bedrivs vid Karsudden, anser Nestius.
Han bygger det påståendet dels på Socialstyrelsens yttrande över sociopatutredningen, dels på statistik och dels på de uppgifter han för fram i sin långa skrivelse till JO. Det "auktoritär-pedagogiska vårdprogram" som tillämpas vid Karsudden bör utmönstras ur den psykiatriska sjukvården, skriver Hans Nestius.
50 ÅR: TRÄNAR FÖR ATT LÄMNA RULLSTOLEN
Att lämna rullstolen kan vara en svår uppgift när man blivit delvis förlamad. Bror Karlsson, patient på långvården vid Kullbergska sjukhuset, är i den situationen. Efter en svår sjukdom sitter förlamningen kvar i vänster sida. Vänster arm och ben vill inte göra tjänst.
Men i sjukgymnastiken försöker man lära Bror Karlsson att gå igen. Med hjälp av gångbarren och andra ändamålsenliga hjälpmedel. Det fordras både tålamod och ansträngningar, men man ger inte tappt.
50 ÅR: FLYGANDE VINGÅKERSBO KRASCHADE I ALPERNA
31-årige Leif Andersson från Viala i Vingåker var häromdagen med om ett ruskigt äventyr i Alperna. Tillsammans med tre kamrater var han på väg söderut i ett enmotorigt flygplan, då man kom in i dåligt väder. Planet tvingades nödlanda i den oländiga terrängen. Det blev en kraschlandning, varvid planets ena vinge slets av. Leif Andersson och en av passagerarna skadades.
25 ÅR: NU FÖRSVINNER TROLLBERGET
Trollberget i nordvästra Katrineholm håller på att försvinna som ett led i Banverkets stora arbeten med Katrineholms järnvägsområde. I dag är berget fullproppat med sprängladdningar, ty i början av nästa år ska här i stället gå en ny järnvägslinje, en som förbinder Norrköping/Linköping med Hallsberg.
– Skanska som har den delen av jobbet hade lite strul med kalkpelarna i början men är nog ifatt tidsschemat nu. Så allt har hittills gått enligt planerna, och den 7 januari 1997 ska arbetena vara klara, berättar Karl-Anders Carlsson på Banverket.