Den rikstäckande butikskedjan Ur & Penn har beslutat att stänga sin butik i Mirum galleria. Stora skyltar i butikens skyltfönster visar att det är total utförsäljning och att allt ska bort då butiken upphör. 25 april är sista dagen butiken i Mirum galleria kommer att vara öppen.
Anledningen till nedläggningen är att butiken inte bär sig längre.
– Vi har tyvärr inte haft den lönsamhet vi behöver, säger Johanna Johnson, Head of operations vid Ur & Penn i svar via mejl.
Har den rådande pandemin påverkat ert beslut om att stänga butiken i Mirum galleria?
– Nej.
Johanna Johnsson berättar att alla fast anställda i butiken som nu läggs ned i Mirum galleria har blivit erbjudna omplacering inom företaget.
Butikskedjan Ur & Penn har ytterligare två butiker i Norrköping, en inne i city och en på Ingelstaområdet. I nuläget finns det inga planer på att lägga ned någon av dessa två butiker.
Har ni planer på att öppna någon ny butik i Norrköping för att ersätta den i Mirum?
– Inte i dagsläget, säger Johanna Johnson.
Ur & Penn har i dagsläget över 100 butiker i Skandinavien och säljer klockor och modeaccessoarer.
Från centrumledningen i Mirum galleria tycker man att det är tråkigt när en rikstäckande och välkänd kedja lämnar gallerian.
– Självklart är det jättetråkigt, vi beklagar det, säger Annelie Svensson som är centrumchef vid Mirum galleria.
– Det är bara att konstatera att det ser ut lite så här inom handeln nu. Många kedjor ser över sina butiksetableringar.
Det pågående pandemin påskyndar omstruktureringarna man ser nu.
– Pandemin har påskyndat en omställning inom handeln. Men det kommer också att innebära att det kommer andra aktörer som tar deras platser. Konsumtion kommer vi alltid att ägna oss åt i någon form.
Har ni många tomma butikslokaler i Mirum galleria nu?
– Vi har en del tomma lokaler, det har vi. Men vi har planer för alla vakanser som vi har.
Annelie Svensson ser att nya typer av butiker kommer att etablera sig.
– Pop-up-butiker, det vill säga tillfälliga hyresgäster, blir allt mer populära inom hela handeln. Det kan vara näthandlare som vill närma sig sina kunder.
– Vi är glada att vi har så pass starka ägare här i Olav Thon Gruppen. Då finns det resurser på utvecklingssidan. Vi behöver hitta en egen positionering för den här gallerian, med bland annat service och upplevelser.