Carl Ponténs namn nämns alltid i samma andetag som Julitafestivalen. Det är han som för 23:e året bjuder in musikervänner från flera länder till Skansenmuseet på Julita gård.
Och nu är det bråda dagar för Katrineholmssonen och pianisten som i festivalsammanhang har den ovanliga rollen att både stå på scenen, fixa flygbiljetter, hämta på Arlanda och ordna boende.
Carl Pontén kan dock vila i erfarenhet och rutin vid det här laget. När festivalen inleds den 10 juli lär alla pusselbitar vara på plats. Och entusiasmen har inte dämpats med åren.
– Det är roligt att skriva programmet och tänka på all musik som vi ska framföra. Jag har lärt mig att vara bra förberedd.
Först ut i Julitafestivalen 2016 är Carl Pontén som framför musik av bland andra Mozart och Bellini tillsammans med Cecilia Nannesson, sopran och Edith Barlow, mezzosopran.
Att "genrepet" för framförandet görs dagen innan i en eftermiddagskonsert i Kungliga foajén på Operan i Stockholm säger en del om vilken nivå det är på festivalen i Julita.
Efter den inledande konserten den 10 juli följer ytterligare fem söndagskonserter. I år har Julitafestivalen ett samarbete med Tchaikovsky String Ensemble med begåvade stråkelever från Tjajkovskij-konservatoriet i Moskva.
Den 31 juli spelar de med Fedor Belugin, viola, som solist. Belugin undervisar i viola och kammarmusik vid Tjajkovskij-konservatoriet. Följande söndag, 7 augusti, är Carl Pontén solist. Då spelas Haydn och Mozart.
Den 17 juli kommer de polska musikerna Natalia Chudzicka, flöjt, och Grzegorz Rudny, piano, till Julitafestivalen. Publiken kan ha stiftat bekantskap med dem tidigare, då de för två år sedan blev semifinalister i Swedish International Duo Competition.
Den 24 juli är det dags för Stefan Tarara, violin och Lora-Evelin Vakova-Tarara, piano. Det äkta paret vann 2014 första pris i nämnda tävling.
Julitafestivalen denna sommar avslutas den 14 augusti. Då kommer systrarna Amalie Stalheim, cello och Eva Stalheim, violin, att spela tillsammans med pianisten David Huang.
– Amalie Stalheim vann Ljunggrenska tävlingen förra året, säger Carl Pontén som är glad över att åter kunna erbjuda ett program med många unga musiker.
– Många är i början av karriären och det är viktigt att de får känna att det som de gör är uppskattat.
Att artisterna kommer från olika länder, i år sju, är ett medvetet val för Carl Pontén.
Dels för att publiken får smakprov på olika musikkulturer och att musiken inte blir likriktad, dels för att musiken i sig är ett eget språk som ser bortom politik och spänningar mellan länder.
– Framtiden i Europa bygger på dialog.