Han äger Nyköpings Superbilvård tillsammans med Awder Fazel. De utför invändig och utvändig biltvätt för några hundralappar, och även bilrecond och sanering av riktigt smutsiga bilar.
– Bilar sköts inte nuförtiden. Om du tvättar bilen och sköter den har den ett högre värde, säger Pshko.
– 40 procent av bilarna som kommer in har rostskador, och det beror på asfalt. Partiklar från asfalten skapar små bubblor i lacken, som sedan spricker, och så blir det rost. Det viktigaste är alltså att hålla efter lacken, och det kan vi fixa, berättar Awder.
Men ibland blir biltvätt prioriterat långt, långt ner på att-göra-listan. Sandra Nordin, fotograf till det här reportaget, bor på landet, har häst och far runt en hel del i sitt jobb. Bilen är rejält skitig på ren svenska, både på insidan och utsidan. Just nu passar det dock rätt bra – Awder får tillfälle att konkret visa hur man går tillväga för att ta bilen från sunk till fräsch.
– Jaa, det är ju lite pinsamt...säger Sandra när hon visar upp sin bil.
– Haha ja, den här skulle vi kunna sanera. Men du, det är inte så farligt. Vi har sett värre, säger Awder.
– Mycket värre! Blod och kräks och asfaltsstänk från nylagd väg, allt du kan tänka dig, hojtar Pshko glatt.
Och sen går det undan. De spolar på avfettning, som får sitta på en stund. Bilen dammsugs, dammtorkas invändigt, och golvmattor rengörs. Schamponering och avsköljning avslutar tvätten – och efteråt riktigt glänser bilen, och den har den där nybilsdoften.
– Men vi använder medel och kemikalier som man inte får använda hemma, som kallavfettningen till exempel. Men bilen är som ny efteråt. Och gör man lite underhåll hemma mellan besöken, kan man jämföra det med att städa där hemma – kör du en gång i veckan går det fort, men kör du var tredje månad tar det flera timmar att städa, säger Pshko.