Försäljningen av husbilar har de senaste åren rakat i höjden och snart står en husbil parkerad på var och varannan villatomt i de svenska samhällena.
Vad är det som gör intresset så stort? Paret Malmkvist i Mariefred har en del av svaren. Deras blå/grå Dethleffs Esprit från 2010 gör livet mer innehållsrikt, konstaterar de.
De valde en vagn som bäst lämpar sig för två vuxna. Bilen har fyra bältade platser och tre sovplatser. Sedan husbilen köptes har Bosse och Susanne blivit morfar och mormor två gånger om så kanske måste de tänka om vad gäller storleken?
Innan paret Malmkvist blev med husbil hade de semestrat i Bosses firmabil (en pickup med en lös camper som lastades på och av). Den innehöll dusch och kök och de rullade enkelt ner till både Italien och Frankrike i den.
Men skruvandet för att få på campen kändes med tiden bökigt och för fem år sedan investerade de i en sprillans ny husbil för 880 000 kronor inklusive solpaneler och tillbehör.
– Jag hade tre krav, minns Bosse. Helintegrerad, vattenburen golvvärme och stort garage för cyklar. Men när vi hittade vår vagn så hade den ingenting av detta.
I stället fick känslan för bilens inredning avgöra, inte minst planlösningen med stor toalett/dusch längst bak.
Paret använder vagnen året runt och passande nog är de förtjusta i skidåkning, gärna uppe i Vemdalen.
– Bilen är så himla dyr så vi måste använda den, säger Bosse. Och jag är sjukligt road av att köra.
Husbil är perfekt när man ska åka och hälsa på släkten, fastslår Bosse. Svärmor får ofta besök hemma på gården.
Susanne kör inte bilen, delvis på grund av att den känns så stor.
– Så fort du kör av någonstans måste du tänka på överhänget, fyller Bosse i. Den är över 7.40 lång och det är lätt hänt att man inte har riktigt koll på baken.
Det bästa med husbil?
– Avkopplingen, säger Susanne.
– Friheten, säger Bosse. Man åker vart man vill. Vi fricampar ganska mycket, dessutom är det rätt dyrt att campa i Sverige så det finns ingen anledning att betala de summorna.
Favoritresmål?
– Vintertid är det Vemdalen, säger Bosse. Då står vi på stora parkeringar. Men i princip alla husbilar är värdelösa att köra vintertid, de är framhjulsdrivna och spinner i uppförsbackarna eftersom vikten sitter bak.
Hästholmen vid Vättern är ett annat smultronställe de gärna återvänder till sommartid.
Drömresa ni gjort?
– Första resan ner till alperna med campen, minns Susanne. Bosse fyllde 50 år och Franska Rivieran var målet.
Hitlers örnnäste var ett stopp på vägen ner innan de nådde Venedig och Pisa.
Italien är för övrigt Malmkvists pärla bland Europas alla länder, de drömmer om att snart ta sig ner i klacken men i väntan på det får det bli Holland i sommar. Det känns som en lagom tur.
Nya investeringar? Nja, Bosse drömmer om att investera i något som laddar batterierna på vintern. Visserligen finns redan ett elverk, men han vill gärna ha ett som inte väsnas så mycket.