– Det är inte omöjligt att det kan innebära mer trafik från Linköping, säger Camilla Lejon, vd för det kommunalt ägda bolaget Linköping city airport.
Linköpings flygplats har i flera år haft ett ökat antal passagerare och KLM, som trafikerar sträckan Linköping-Amsterdam, har flera avgångar per dag.
Kundunderlaget skiljer mellan de båda flygplatserna. De resenärer som reser med Ryanair från Skavsta är främst privatresenärer medan en majoritet av resenärerna från Linköping är affärsresenärer.
– Men även antalet privatresenärer har ökat hos oss och vi har redan tagit en del resenärer från Skavsta, säger flygplatsens vd Camilla Lejon.
Hon hade just tagit del av nyheten om Ryanairs beslut att stänga sin bas på Skavsta flygplats då vi fick kontakt med henne under onsdagen.
– Vi har inte riktigt hunnit fundera på exakt vad detta betyder för oss.
Om resenärer som tidigare nyttjat Skavsta skulle välja att flyga från Linköping, finns det kapacitet för det då?
– Det går bra för vår flygplats och vi har hög beläggning på våra flygplan. Men redan innan det här beskedet kom har vi undersökt att utöka med fler flighter från Linköping, säger Camilla Lejon.
Ryanair uppger att bolaget stänger basen på Skavsta, och drar ned på flygningar från andra flygplatser, på grund av problem med leverans av nya flygplan av modellen Boeing Max 737. Ryanair har beställt 20 flygplan men kommer bara att få tio. Flera bolag i branschen har samma problem. KLM flyger inte med den flygplanstypen från Linköping.