När kulturchefen Lars Furborg hade slutat såg det inledningsvis mörkt ut för den somriga utställningstraditionen på Säfstaholm. Men så fick han frågan från kommunledningen om att skapa ännu en utställning. Tiden var knapp.
– Förutsättningen var att det skulle gå att hitta en färdig samling, säger Lars Furborg.
Och det gick. Han kontaktade Carl-Axel Valéns stiftelse med säte i Eskilstuna som ställde sig positiv till att visa stora delar av Valéns samling på Säfstaholm. Nu är den på plats. Från midsommardagen till augusti får besökarna stifta bekantskap med samlingens bredd och djup.
– Jag tror inte att folk fattar vilken nutida mecenat Carl-Axel Valén var, säger Lars Furborg.
Detta faktum är en direkt koppling till Säfstaholms förflutna i mecenaten och konstsamlaren Gustav Trolle-Bondes strävan efter att på 1880-talet skapa ett centrum för konst i Vingåker.
I dessa historiska lokaler har sommarens guider nyss fått utbildning, bland annat av Jarl Hellichius som är ordförande i Carl-Axel Valéns stiftelse. Hellichius tog i tanken guiderna tillbaka till en torparstuga på Östgötaslätten för snart 90 år sedan. Där föddes statarsonen Carl-Axel Valén.
– I det hemmet fanns inget av konst eller litteratur, säger Jarl Hellichius.
Men detta skulle Carl-Axel Valén komma att hämta igen. Efter några år som dräng kom han via studier i Stockholm till Bryssel där han jobbade för en europeisk ungdomsrörelse. Helger tillbringade han i Paris, där han lärde sig konst genom att vandra mellan gallerier och museer och prata med folk han mötte.
Åter i Stockholm, där han hade jobbat som folkhögskollärare, öppnade han 1967 galleri Narva.
– Det var på 13,5 kvadratmeter. Lite blygsamt, säger Jarl Hellichius.
Valéns konstsamling växte och 1980 öppnade han betydligt större Galerie Aix. Men han stannade inte vid konsten utan tog sig också an litteraturen.
Som bokförläggare genomförde han flera omfattande projekt tillsammans med konstnärer under 80-talet. Det kanske mest omtalade finns med i utställningen på Säfstaholm: Jordi Arkös arbete med Frans G Bengtssons "Röde orm", med bland annat 210 originallitografier.
– Jag vågar säga, att det finns ingen mer utsökt konstnärligt illustrerad bok, säger Hellichius.
– Carl-Axel Valén hade modet att satsa och förmågan att välja rätt konstnärer till rätt projekt.
Sommarens besökare på Säfstaholms slott kan, förutom "Röde orm", bland annat se Åsa Bengtssons textilvävnader som visar den svenska utvandringen till Amerika, från utvandrartiden till nutid när filmstjärnor och musiker emigrerar.