Hans uppdrag som chef för marknadsföringen på Kolmården är att fördubbla antalet besökare från en halv till en miljon och få dem att stanna i flera dagar. När parken öppnade den 1 maj i år öppnade också nyheten Bamses värld. I sommar har besökarna strömmat till, så till den grad att parken en dag i juli fick stänga på grund av för många besökare.
– Kolmården har jag alltid sett som en upplevelsearena. Mina företrädare såg nog parken mera som just djurpark, sa Mattias Zingmark i en intervju i Katrineholms-Kuriren i samband med öppnandet i våras.
Berg- och dalbanan Wildfire är nästa attraktion, planerad till 2016. Det tidigare byggstoppet är hävt efter att Kolmården vann i mark- och miljödomstolen, men parken avvaktar en överklagan till mark- och miljööverdomstolen.
Om nomineringen säger Mattias Zingmark:
– Det är naturligtvis jätteroligt att man ser vad Kolmården håller på med.
Han passar på att nämna den uppnådda besökssiffran 620 000, den högsta hittills i Kolmårdens djurpark.
– Det är många som ska ta åt sig av det, säger han.
Sveriges marknadsförbund och Marknadsföreningen i Stockholm står bakom utmärkelsen Årets marknadschef. Den som får den koras på Tendensdagen i Stockholm den 15 oktober.
Övriga nominerade är Caroline Rudbeck, Dustin, Mats Eliasson, Samhall, Catarina Falkenhav, Abba the museum och Magnus Ribbeklint, Warner music Sweden. Juryn består av åtta personer.
Mattias Zingmark är 42 år, uppvuxen i Vingåker, och numera bosatt i Katrineholm.