Sedan 2016 har arbetet pågått med Stråket genom Katrineholm. Målet är att sträckan mellan Biltema och Djulö kvarn ska förvandlas från traditionell genomfart till en trevligare och säkrare väg genom staden.
Nu återstår bara en kortare sträcka innan hela arbetet är klart. I mars påbörjas ombyggnationen av Vasavägen mellan Fabriksgatan och Fredsgatan. Alltså från mackarna vid Vasabron ner till Kvarnen.
Sträckan ska få liknande utformning som resten av Stråket. Exempelvis ska gatan smalnas av från nuvarande fyra till två körfält.
Längs gatan kommer ny belysning att sättas upp och träd och perenner ska planteras. Dessutom blir det både cykel- och bilparkeringar längs gatan.
En av de största förändringarna sker i korsningen med Fabriksgatan, där det i dag är trafikljus.
– Där bygger vi en rondell för att få bättre flöde i trafiken. Vi har ju byggt bort nästan alla trafikljus, de passar inte på en stadsgata, säger Johnny Ljung, kommunens infrastrukturchef.
I anslutning till rondellen byggs två övergångsställen med cykelöverfarter, en över Fabriksgatan och en över Vasavägen söder om rondellen. Där måste bilister lämna cyklister företräde. För att få ner hastigheten byggs upphöjningar, alltså gupp, innan varje cykelöverfart. Totalt fyra stycken.
– Det är för att skapa säkra gång- och cykelöverfarter, säger Johnny Ljung.
I höjd med parkeringen bakom Kvarnen skapas en gångpassage över Vasavägen.
– Där finns plats att gå över, med till exempel rollator, men bilisterna har företräde, förklarar Johnny Ljung.
Han menar att dessa passager är säkrare än vanliga övergångsställen, där bilister måste stanna för gångtrafikanter.
– De utgör en falsk säkerhet, många går bara rakt ut. Gångpassager passar bättre in i miljön och vi försöker bygga bort övergångsställen.
Ombyggnationen planeras att starta i mars, om det inte är tjäle i marken. Den ska sedan pågå till vintern. Trafiken ska kunna passera området under hela byggtiden, men vissa störningar i form av till exempel omledningar kan förekomma.
Eventuellt kommer vissa moment att genomföras nattetid, för att inte störa trafiken.
Den 25 februari hålls ett informationsmöte för näringsidkare och fastighetsägare som påverkas av arbetet.
När denna etapp är klar, återstår bara Vasabron att åtgärda innan hela Stråket står klart. När detta kan ske är ännu inte planerat.