Bara dagar efter gasolyckan på Kyrkogatan samlades representanter från Sörmland vatten, som är beställare av sophämtningen, Rangsells, som utför sophämtningen, Scania, som tillverkat den olycksdrabbade lastbilen, samt Västra Sörmlands räddningstjänst, VSR.
– Det vi från VSR eftersöker är tydliga regler, åtgärder. Vad exakt ska vi göra när vi hamnar i den här situationen? Vi ringde till experter runt om i Sverige och de sa olika saker till oss, säger Marcus Asplund, ansvarig för det förebyggande arbetet hos VSR.
Eftersom de biogastankar som skadats var tryckkärl är det livsfarligt att hantera dem, konstaterar Asplund.
– Förra gången oskadliggjorde vi tankarna genom att skjuta på dem. Nu sist var det tre tankar av fyra med läckage och vi avvaktade tills gasen läckt ut. Det fanns de som tyckte att vi skulle skjuta, men vi måste få veta hur man tömmer de här tankarna på bäst sätt – "gör så här". Nu höll vi på i nio timmar. Hade det skett vid järnvägen hade det kostat en miljon kronor i minuten att stänga stambanan.
Klara rutiner krävs, sammanfattar Marcus Asplund.
– Vi har standardrutiner för allting idag, men inte för de här olyckorna.
Hos Scania finns expertis, säger Scanias presstalesman Hans-Åke Danielsson.
– Vi har en organisation på Scania som kan de där bilarna. Men det verkade lite rörigt på platsen, de fick tag på någon ingenjör som kanske inte var rätt person. Vi tittar nu på hur räddningstjänsterna ska informeras och vi diskuterar olika lösningar, säger han.