Natten till onsdag blev en tredjedel av Sveriges tv-tittare av med TV4. Aini och Stefan Blomkvist på Hantverkaregatan hör till dem och efter nattens nedsläckning av kanalen har de fått nog.
– Jag tittar mycket på TV4 och har följt nyheterna om att kanalen skulle släckas ned, men trodde ju inte att det skulle gå så här långt, säger Aini Blomkvist.
När de slår på TV4 lyser numera en vit informationsskylt med texten "Vi omförhandlar just nu vårt avtal med denna kanal och erbjuder därför tillfälligt andra kanaler och nytt innehåll".
– Det här blev droppen och det är ren skandal att Comhem och Telia inte kan komma överens. Nedsläckningen av TV4 och att de inte nappade på erbjudandet om att visa TV4 och CMore gratis till den 10 januari kommer Comhem att tappa kunder på. Jag ser själv över vad vi kan byta till för leverantör och det lutar åt att vi tar Telia, säger Stefan Blomkvist.
Familjen, med två vuxna och två tonåringar, har redan tampats i tre år med Comhem om sin ständigt krånglande bredbandsuppkoppling. Den dryga tusenlapp de betalar varje månad för tv och bredband tycker de inte att de får valuta för och samtalen till leverantörens kundtjänst är oräkneliga.
– Trots att vi har 300/10 Mbits/s är uppkopplingen riktigt dålig med ständiga avbrott och vissa kanaler har så taskig bild att de knappt går att titta på. Sonen är gamer och spelar mycket on-line, men i och med att vi inte får vårt wifi att fungera har vi nätverkssladdar dragna kors och tvärs här hemma, säger Aini Blomkvist.
Familjen hyr sitt radhus på Hantverkaregatan av fastighetsbolaget Heimstaden. För fastighetsbolagets hyresgäster ingår Comhems grundutbud av tv-kanaler i hyran.
Niklas Jensen, som är Heimstadens fastighetschef i region Mitt, säger att man inte har kommunicerat TV4-nedsläckningen i någon större utsträckning till sina hyresgäster i Katrineholm.
– I och med att det varit så extremt tydlig information i media har vi exempelvis inte satt upp några trapphusanslag. Parterna är fortfarande i förhandling och vi har förhoppningar om att de löser den här konflikten så att de kan leverera tv som det är tänkt.
Ett fåtal hyresgäster har hört av sig till Heimstaden i frågan.
– De vill veta hur det går, men vi får ju samma informationsutskick från Comhem som alla privatkunder har fått. Det är tråkigt att det drabbar många, men vi hoppas att de kan komma till en lösning.