Klockan 9.29 på lördagsmorgonen lämnade SJ:s snabbtåg nr 427 Stockholm för färd till Göteborg. Avgången uppmärksammades på Centralstation i Stockholm genom högtalarutrop som berättade att det var årets miljonte avgång.
Med på tåget var bland andra infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) som informerade om den historiska händelsen. Det är första gången som tågtrafiken i Sverige passerar en miljon avgångar.
Tåget anlände punktligt till Katrineholm 10.26 och rullade vidare mot Göteborg en minut senare. Tomas Eneroth var en av dem som klev av i Katrineholm.
– Jag har bjudit på kaffe och kaka på tåget och pratat järnväg med passagerarna.
I Katrineholm informerades om rekordtåget genom två rader på de digitala tidtabellerna. Något som uppmärksammades av Birgitta From och Margareta Skoogh som skulle åka med tåget till Göteborg.
– Vi ska på dop i Vasakyrkan klockan 15, så jag hoppas tåget är i tid. Det är mitt barnbarnsbarn som ska döpas, säger Margareta Skoogh.
– Mamma har inte åkt tåg på flera år. Jag läste precis att vi ska åka med det miljonte tåget, sa Birgitta From.
Just förseningar får 87-åriga Margareta Skoogh att tveka att ta tåget. Hon skickar med frågan om när tågnätet kommer att byggs ut till infrastrukturministern.
– Vi måste bygga ut stambanorna för att klara av det ökade trycket på järnvägen. Bygget av Ostlänken mellan Linköping och Järna börjar snart. Och ska vi nå klimatmålen måste tågresandet öka, säger Tomas Eneroth.
Att allt fler väljer tåget som transportsätt är en trend som setts under flera år. Förra året stod de svenska person- och godstågen för 998 113 avgångar, 2013 var det 852 332 avgångar.
– Vi börjar snart med Ostlänken som ska gå mellan Linköping och Järna.
Han konstaterar att det är trångt på spåren, och att allt fler väljer att ta tåget. Angående punktligheten säger Eneroth att det jobbas hårt på det.
– I september var punktligheten över 90 procent, så hög har den inte varit sedan 2015.
Enligt SJ räknas ett tåg som punktligt om det är i rätt med en marginal på fem minuter.
Tomas Enroth ska med ett vändande tåg tillbaka till Stockholm och konstaterar att tiden inte räcker för ett besök på Sultans konditori, som han känner till sedan förr.
– 1986 bodde jag i Katrineholm under tre månader, när Statens räddningsverk hade Katrineholm som utbildningsort. Jag har besökt Katrineholm många gånger sedan dess.