Det var den 25 april, klockan 06:50 på morgonen, som cyklisten, en pojke i straffmyndig ålder, kom cyklande på trottoaren på Fredsgatan, när en man i 50-årsåldern steg ut ur sin port. Cyklisten färdades i riktning från Hantverkaregatan mot Kungsgatan och körde rakt in i mannen, bara någon meter från porten.
Mannen ramlade och slog i huvudet i stenläggningen på trottoaren. Han fördes med till Mälarsjukhuset med skall- och hjärnskador, varav flera kraftiga hjärnblödningar. På förmiddagen samma dag förklarades han hjärndöd.
Trottoaren där olyckan skedde är inte avsedd för cyklister och ingår dessutom i gångfartsområdet. På andra sidan Fredsgatan är det cykelbana. Polisen inledde en förundersökning om vållande till annans död, som nu, ett halvår senare, alltså lett till åtal mot cyklisten.
Under utredningen har polisen lämnat cykeln till undersökning, bland annat för att se om cykelns bromsar var i gott skick. Det var de, visade det sig, och cykeln ska enligt undersökningen ha framförts på den högsta eller näst högsta av de 27 växlar den var försedd med. Polisen har också använt drönare för att filma den väg cyklisten färdades, före kollisionen med mannen.
Flera vittnen finns med i polisens förundersökningsprotokoll, bland annat en man som berättar att cyklisten var så chockad efter olyckan, att han inte kunde uppge för larmcentralen vilken gata olyckan skett på.
I förhör har den misstänkte pojken sagt, att han inte hade bråttom den aktuella morgonen och inte cyklade så fort. Han har också sagt att han inte hade hörlurar på sig vid olyckan. Han hade inte heller cykelhjälm och också han slog i huvudet vid kollisionen, men fick inga allvarliga skador. Under förhör fick pojken frågan om han kände till att det finns en cykelbana på andra sidan Fredsgatan. Pojken svarade enligt förhöret att han på körskola lärt sig att det är bättre att cyklister håller sig på trottoarer, än på körbanan.
Efter olyckan uttalade sig flera poliser i tidningen, med generella funderingar om hur cykelåkandet förändrats.
"Man cyklar på gångbanor, cyklar mot enkelriktat, skjutsar på cykel, man har inte lyset tänt i mörker. Det stora flertalet vuxna har väl körkort för bil, men på cykel verkar man släppa allt. Inte sjutton kör bilisterna mot enkelriktat, men cyklisterna gör det", sa Carl-Jan Ekberg, trafikpolis i Sörmland.