De fyra studenterna har flera saker gemensamt.
De spritter av entusiasm för yrkesvalet. Utbildningen på Campus Norrköpings F–3 grundskollärarprogram känns som en fullträff. Och så delar de drömmen om att som färdigutbildade lärare komma tillbaka för att arbeta i Katrineholmstrakten.
– Så klart vi vill! Det är ju hemmaplan, säger Anna Christensson.
Det är ord som Nyhemsskolans rektor Hanna Olsson gillar att höra.
I ett läge där kommunen får allt svårare att hitta välutbildade människor för jobb i skola och förskola, är chansen att knyta till sig lokala universitetsstudenter förstås guld värd.
Därför ansökte Nyhemsskolan om att utses till övningsskola i samarbete med Linköpings universitet. I augusti kom beskedet.
Det är första gången som universitetet startar övningsskolor utanför Linköping och Norrköping.
– Vi är jätteglada! Det var många som sökte men få som valdes ut. Vi har den bredd i behöriga handledare som universitetet är ute efter: våra lärare har rubbet. Annars skulle det bli ett väldigt pusslande med handledningen, säger Kristina Johansson som fungerar som VFU-samordnare.
För studenterna innebär VFU – verksamhetsförlagd utbildning – att de ges möjligheten att i praktiken prova på alla arbetsuppgifter de kommer att möta i yrket. De har fått varsin personlig handledare, men har tillgång till hela skolans grupp av pedagoger för att ställa frågor och lära ännu mer.
Totalt under fyra studieår har de 20 veckor VFU. Det är bra att redan i början av utbildningen få chansen att möta verkligheten, tycker de.
– Det har hänt jättemycket under den här veckan. Vi har verkligen fått se hur vi i praktiken kan lära oss, tycker Fatima Melhem Saleh, Flen.
– Min handledare är jätteengagerad. Har jag några frågor tar hon sig tid att lyssna och förklarar. Vi bollar redan mycket med varandra, berättar Hanna Carlsson, Katrineholm.
– Jag tänker: ”Ska jag behöva vänta i fyra år på att få börja jobba?” Det har varit väldigt roliga och intensiva dagar, säger Rebecca Landbergsson, Forssjö.
Lärarstudenterna är till glädje och nytta också för skolans pedagoger, poängterar Johansson.
– Övningsskolan blir ett sätt för oss att hålla oss uppdaterade i forskningen. Jag har fortfarande kvar ett ben i grundskolan som lärare men känner mig inte alls fullärd. Att vara lärare är ett så levande och spännande yrke!