Överhört i Duveholmshallens trängsel strax före lördag lunch: "Oj! De stänger klockan två!" "Äsch. Det är lååång tid kvar."
Men också rekordmånga bord i långa rader att hinna botanisera bland innan höstens Megaloppis slog igen dörrarna.
Att den stora marknaden förblir en besöksmagnet glädjer Andreas Giselgren. Det är hans företag Turistia som arrangerar spektaklet, denna gång med sikte mot 1 500 betalande besökare.
– Då gör vi vågen, log han medan insläppet bockade av nummer 1 176 – barn ej inräknade.
Då hade det gått en och en halv timme. Mängden prylar syntes knappt ha minskat, trots att kassarna växte och swishkontona krympte. Där fanns som vanligt allt en människa kan tänkas behöva – och inte. Hylsnyckelsatser och keramiktomtar. Begagnade barnkläder och glasserviser. Bruksföremål och cdrom-spel. Modellplan och paraplyer, lösskägg och handmålade äggkoppar.
Och superdupermegaloppisfantasten Gustav ”Gnestadandy” Wollert. Iklädd plommonstop, lila kavaj och Ravenclaw-brosch höll han hårt i dagens fynd: en hattask, ny skjorta och några filmer som inte går att hitta på Netflix.
– Jag älskar loppisar!
Varför? För att återbruk är miljösmart. För att ens stil blir mer personlig av vintage och secondhand. Och för att det är en utmaning att leta fynd.
– Det tar lite tid. Men ibland finns de där, guldkornen.
De 15 mars nästa år är megaloppisen tillbaka. Det är säkert ”Gnestadandy” och alla de 1 500 andra också.