Ny politisk nämnd kan ersätta Hagberg

Det finns mer att vinna än att förlora på att skrota dagens system med en ensam överförmyndare. Det slår en ny rapport fast.

Överförmyndaren Christin Hagberg (S) tycker att dagens arbetssätt fungerar smidigt. Dock är belastningen på organisationen problematiskt hög: för närvarande 600 ärenden och stora svårigheter att rekrytera gode män.

Överförmyndaren Christin Hagberg (S) tycker att dagens arbetssätt fungerar smidigt. Dock är belastningen på organisationen problematiskt hög: för närvarande 600 ärenden och stora svårigheter att rekrytera gode män.

Foto: Stina Järperud

Katrineholms kommun2019-09-27 08:32

Det är inte första gången en ny överförmyndarorganisation är på tapeten. Frågan utreddes både 2010 och 2016.
För S- och M-majoriteten har den legat långt ner på prioriteringslistan. I höstas blev den åter aktuell. Kommunstyrelsens ordförande Göran Dahlström (S) sa då:
– Utgångspunkten är inte om vi ska skifta till annan organisation. Det ska vi göra. Frågan än så länge är hur.

Det är den fortfarande. Men i den utredning som nu gjorts, framstår samverkan med helst flera andra kommuner alltmer som det hetaste alternativet.
Överförmyndarens ansvar är att utöva tillsyn över gode män, förvaltare och förmyndare. I uppgifterna ingår bland annat att rekrytera lämpliga personer till verksamheten. Flera olika lagar reglerar överförmyndarens arbete, vilket utredningen har fått ta höjd för.
Vanligast i landets kommuner är att uppdraget ligger hos en politiskt tillsatt nämnd med flera ledamöter. I Katrineholm ser det annorlunda ut. 

Här är överförmyndaren mol allena, för närvarande Christin Hagberg (S), som samtidigt fungerar som politiker, tjänsteman och chef för två anställda. 
Den organisationen vill också flera av fullmäktiges övriga partier skrota. Två alternativa förslag läggs fram i delrapporten. Inget av dem är nytt men båda uppges vara mer fördelaktiga än dagens system. 
Det ena förslaget framstår som aningen hetare än det andra: att Katrineholm ingår tillsammans med andra kommuner i en gemensam överförmyndarnämnd, och gärna då i en nämnd som redan är etablerad.

Fördelarna med en sådan lösning skulle enligt utredningen vara flera. Bland annat skulle det minska verksamhetens sårbarhet, höja dess kompetens och öka kontrollmöjligheterna. Nackdelen med att till exempel ingå i Vingåkers, Flens och Gnesta kommuns överförmyndarnämnd – med kontor i Flen – är att närhetsprincipen går förlorad.
Alternativ två är att kommunen skapar en egen politiskt tillsatt nämnd. Flera fördelar pekas ut också med det, men organisationen skulle förbli ganska liten och därmed fortfarande sårbar. 
Oavsett vilket spår kommunen slår in på, blir det dyrare än dagens organisation. Den kan inte skrotas förrän nästa mandatperiod, efter valet 2022.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!