Kampanjen, som går under namnet "Local is the new black", lanseras på Black friday. Syftet är att lyfta fram de lokala butikerna för att bevara levande stadskärnor och gynna den nära handeln.
Bakgrunden är utvecklingen mot mer näthandel och andra förändrade konsumtionsmönster, som gör att butiker i stadskärnorna kan få problem med lönsamheten och i förlängningen behöva stänga.
Med kampanjen vill de deltagande städerna göra kunderna medvetna om att deras val får konsekvenser, förklarar Louise Magnusson, vd för KFV Marknadsföring.
– Många vill ha lokal handel, men glömmer att vara lojala och att handla lokalt.
Magnusson betonar samtidigt att det inte handlar om att moralisera över folks val.
– Vi vill inte skriva folk på näsan eller ge människor dåligt samvete. Det handlar just om att medvetandegöra att ens val spelar roll, säger hon.
En minst lika viktig del i kampanjen är att de lokala butiker som deltar premierar sina kunder och därmed visar tacksamhet mot dem som väljer att handa lokalt.
Kampanjen är ännu i sin linda och Citysamverkan, som är en del av KFV Marknadsföring har nyss bestämt sig för att haka på. Hur den kommer att utvecklas framöver återstår därför att se. Louise Magnusson framhåller att Katrineholm har mindre problem än många andra orter när det gäller lönsamhetsproblem bland centrumhandlarna. Men frågan är ändå viktig, anser hon.
– Även om läget i handeln ser bra ut nu, kan vi inte vila i det, säger hon.