Nu vill alla byta till vinterdäck

"Nu är det tryck i verkstaden, vi tar in extra folk för att hinna med", säger Christer Williamson på Djulö däck- och bilverkstad.

"Redan från sju grader och neråt är det vinterdäck som är mest effektiva", säger Christer Williamson, vd på Djulö däck- och bilverkstad.

"Redan från sju grader och neråt är det vinterdäck som är mest effektiva", säger Christer Williamson, vd på Djulö däck- och bilverkstad.

Foto: Carina Ekdahl

Katrineholms kommun2019-10-30 21:16

Den varma hösten har fått många bilägare att avvakta med att byta till vinterdäck. Men i måndags kom kylan och med den halka och avåkningar. När alla vill få på vinterdäck samtidigt tar Djulö däck- och bilverkstad in extrapersonal för att hinna med.

– Förutom fyra fast anställda har vi tre timanställda och under säsong hyr vi in ytterligare två personer, säger vd Christer Williamson som också är med och skiftar däck på löpande band.

Firmans däckhotell har 1 000 kunder, vilket innebär att sommardäcken som monteras av ska tvättas, inspekteras och märkas upp innan de checkas in för vintervila.

– I början av oktober börjar vi skicka ut förslag på tider till våra däckhotellskunder, vilket gör att vi sprider ut däckskiften över en längre tid. Det finns ingen anledning att vänta med däckbytet tills halkan kommer, från sju grader och nedåt är det vinterdäck som gäller. 

Till den som väljer att skifta däck själv har Christer Williamson tre tips:

1) Hissa upp bilen så att den inte skadas undertill.

2) Ha koll på däckens rotationsriktning.

3) Kontrollera lufttryck och ålder.

– När däcken är uppåt sex år ska man fundera på att byta, då har de blivit för hårda för att vara effektiva, säger Williamson.

Redan från och med den 1 oktober är det tillåtet att använda dubbdäck, från och med den 1 december måste de vara på. Nytt för i år är att från och med den 1 december gäller en ny lag för tunga fordon. De måste då ha vinterdäck på samtliga hjul, tidigare krävdes det bara på drivaxeln.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!