E-handelsföretaget Matsmart, vars koncept är att sälja felmärkta eller utgående varor till rabatterade priser med hemleverans, har hämtat in mer pengar för fortsatt utveckling.
Matsmart grundades 2012 av katrineholmaren Ulf Skagerström tillsammans med Karl Andersson och Erik Södergren och sedan dess har bolaget växt snabbt.
Den senaste investeringsrundan inbringade 182 miljoner kronor och den största investeraren är LeadX capital partners, en tysk investeringsfond som gått in som ny delägare.
– Kapitaltillskottet ger oss möjligheter att expandera och tar oss ett steg närmare vår vision, en värld utan matsvinn, säger Matsmarts vd Karl Andersson i ett pressmeddelande.
Matsmart levererar idag i Sverige och Finland och planen är att lansera på den tyska marknaden under det första halvåret 2020.
– Matsvinnet är en global utmaning. Efter att ha fått vår modell bekräftad i Norden känns det spännande att ha funnit en partner som kan hjälpa oss att ta steget ut i Europa, säger Karl Andersson.
Matmarts nya delägare LeadX, stöttas finansiellt av Tysklandsbaserade Metro AG, som är en av världens största grossist- och butikskedjor.
– Som grossist har vi en skyldighet att bidra till minskat matsvinn och Matsmart hanterar problemet på ett intelligent sätt. Matsmarts modell har flera fördelar: högre transparens, snabbare anpassning och förbättring jämfört med enskilda varumärkens onlinebutiker, säger Veronica Pountcheva, global hållbarhetschef på Metro AG.