– Det positiva med det här väldigt tråkiga som har hänt är att man ser vilket hjärta det finns i Katrineholm. Hur konsumenter ställer upp för butiker och restauranger. Hur medmänniskor stöttar och försöker hjälpas åt för att få det här att funka för så många som möjligt, säger Louise Magnusson, vd KFV Marknadsföring.
KFV Marknadsföring har skjutit upp flera arrangemang på grund av situationen kring Covid-19. Till exempel har Näringslivsdagen KFV och Katrineholmsgalan skjutits fram till oktober. Louise Magnusson är noga med att betona att man inte ställer in något utan bara skjuter på det.
– Det är så lätt att man tappar sugen och det får vi inte göra för det här kommer att bli normalt igen någon gång. Vi kan inte göra jättemycket nu, men vi kan förbereda oss för det som kommer när det här väl släpper, säger Louise Magnusson.
– Vi tar till exempel fram Besöksguiden varje år tillsammans med Flen och Vingåker. Vi har precis skickat iväg den och Sörmlandskartan på tryck. Det är viktigare än någonsin att de här produkterna verkligen kommer ut för när det här väl släpper kommer alla att vara sugna på att göra roliga saker och då måste vi vara beredda. Jag tror att när det väl släpper kommer det att bli en fantastisk möjlighet för de som har förberett sig väl.
Louise tror att Coronakrisen kommer att få fler att välja att semestra på hemmaplan.
– Vi kommer att slå ett slag för hemester eller staycation. Du kanske inte kan åka så långt, men du kan ju fortfarande åka nära. Vi har fantastiska ställen du kan åka till. Du kan till exempel åka på mindre utflykter i trakten om du inte kan åka till Sälen på påsklovet.
KFV Marknadsföring har cirka 160 företag som medlemmar/ägare.
– Vi är ute mycket på stan och pratar med butiksinnehavare och café- och restaurangägare. Det är många som har funderingar och kanske inte mår så bra och är oroliga för vad som ska hända. Då kan det vara bra att vi bara finns där och lyssnar. Vi har mycket information om var man kan få råd och hjälp. Vi försöker stötta och sammanföra folk som har gemensamma utmaningar. Vi försöker hjälpa till så mycket vi kan genom att till exempel skicka ut information i vår kundklubb om erbjudanden och nya varor. Någon har bett om hjälp med fotografering för att man vill lägga ut mer på nätet än man brukar.
KFV Marknadsföring jobbar med marknadsföring i sociala medier.
– Förutom att vi på olika sätt uppmärksammar vikten av att gynna det lokala näringslivet jobbar vi vidare i våra kanaler för att marknadsföra destinationen. Det blir ännu viktigare nu att vi slår ett slag för att de som bor och lever här ska upptäcka sin egen stad.
Samtidigt som Coronakrisen har lett till ett minskat personalbehov för många företag så är personalbehovet fortfarande stort på andra håll, till exempel inom livsmedelshandeln. KFV Marknadsföring undersöker möjligheten att fungera som kontaktförmedlare mellan företag med olika personalbehov.
– De skulle kunna göra en överenskommelse om att låna personal av varandra. Då kan personal bli utlånad istället för permitterad, säger Louise.