Kommunen missnöjd med anlitad städning

Kommunens kostnad för lokalvård har minskat med ett sjusiffrigt belopp. Men resultatet av städavtalet är långt ifrån fläckfritt. Upp emot 20 avvikelser i veckan är inte ovanligt.

Missnöjet med städningen i kommunens lokaler fortsätter. Bilden är tagen i ett annat sammanhang.

Missnöjet med städningen i kommunens lokaler fortsätter. Bilden är tagen i ett annat sammanhang.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Katrineholms kommun2019-11-28 06:25

– Vi är inte nöjda.
Det säger Stefan Hellström, chef för service- och teknikförvaltningens enhet som kontrollerar städningen i kommunens lokaler. Enheten har haft mycket att stå i sedan oktober 2018.
Kommunen gick då in i ett nytt städavtal med Winab företagsservice AB. ”95 st nöjda kunder”, står det på företagets hemsida. Det är fel att säga att Katrineholm är en av dem.

Winab fick ingen bra start som kommunens städentreprenör. ”Läget är allvarligt”, sa Hellström om karusellen av klagomål, avvikelser och åtgärdsplaner förra hösten. I ett fall förelades Winab vite för ej utförda åtgärder.
Företaget hänvisade till behovet av inkörning då avtalet är stort och omfattar 54 objekt. Drygt ett år senare är dock kommunen fortsatt missnöjd med avtalets efterlevnad. Varje vecka rapporteras mellan tio och 20 avvikelser.
De är både små och stora. Smutsiga golv och duschar. Dammiga klassrum och kontor. Illa städade toaletter. Otömda papperskorgar som stinker. Brist på toapapper och tvål.

Den mesta kritiken rör skolan. Bildningsförvaltningens chef Helene Björkqvist menar att städningen har försämrats markant och har lyft frågan i kommunens ledningsgrupp.
– Det är inte dåligt överallt. När problemen upptäcks går företaget in med åtgärder. Men sedan dyker problemen upp någon annanstans, säger hon.
Kommunen har kontinuerliga avstämningsmöten med Winab.
– Vi har också tagit in konsulthjälp, säger Hellström.
Winabs arbetsledare Camilla Asplund är medveten om bristerna och behovet av åtgärder, men framhåller att kvalitetsmätningar visar att många också är nöjda med tjänsten. 

– Den främsta orsaken till problemen är att vi haft mycket sjukdomar och svårt att få in vikarier, säger hon men markerar att avvikelser alltid kommer att ske.
– Genom att vi lär känna kunden bättre tror jag att vi kan få ner antalet. Vi är på god väg, tycker hon.
Avtalet går ut den 30 september 2020. Det lär inte sägas upp annat än vid upprepade viten eller andra mycket allvarliga brister. Inför nästa upphandling ska frågan om lokalvård utredas.
I år har städkostnaden minskat med 1,6 miljon kronor jämfört med 2018. Har det varit värt det?
– Det är klart att det inte har varit värt det där det varit stora brister, som i skolan. Det ska vara städat enligt avtal, säger kommundirektör Sari Eriksson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!