Här är elevernas integrationsmål

Integrationsstudien har uppmärksammats både i gymnasiets ledning och i skolpolitiken. Men det är inte applåder som gör skolan mer integrerad.

Inom tre år bör målet vara gemensam korridor och sociala ytor, föreslår eleverna bakom studien.

Inom tre år bör målet vara gemensam korridor och sociala ytor, föreslår eleverna bakom studien.

Foto: Daniel Hjalmarsson/arkiv

Katrineholms kommun2020-02-11 21:16

Lite så resonerar Adela Zingmark och Josephine Forss när de redovisar studien för tidningen.
Rapporten formulerar tydliga mål. Ökad integration i skolan är viktigt, poängterar de:
– Det är en byggsten för hela samhället och en fråga som vi måste lösa i framtiden.

Nyligen tog deras samhällskunskapslärare Åsa Thorell Russell med dem för att träffa bildningsnämnden. Skolpolitikerna tog del av rapporten. Applåderade. Men kommer de som styr i och över skolan att agera?
– Det tar tid att vrida och vända saker rätt. Men det är jättebra att detta togs upp i nämnden. Det känns som att det första steget är taget.
Det säger sociologiläraren Pierre Engberg, som lett elevarbetet tillsammans med Russell. Det mynnade ut i en trestegs-plan, med förslag som IM-eleverna själva lyft fram.

Ett: hitta sätt för programmens elever att lära känna varandra, till exempel under särskilda projektveckor.
Två: inom ett år bör IM- och nationella programmen ha mentorstider, idrottslektioner och kunskapsdagar tillsammans. 
Tre: på längre sikt är målet att programmen delar korridor och sociala ytor.
Teodor Svarén, mentor på språkintroduktionsprogrammet, tycker att sam-elevernas studie är viktig.
– Utmaningen är att skapa mötesplattformar som är naturliga och inte uppfattas som konstlade. Att mixa mer i undervisningssalarna och blanda elevskåpen känns som rimliga saker. Som IM-elev kan man gå här i fyra år utan att prata med en svensk elev.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!