Den bedömningen gör Viadidakts förvaltningschef Sara Alexanderson efter drygt en vecka med det förändrade arbetssättet.
Det omfattar cirka 800 elever till följd av coronakrisen.
Förra onsdagens stängning av undervisningslokalerna må ha kommit plötsligt. Men Komvux och SFI stod varken handfallna eller omedvetna om att det skulle fungera olika bra för olika elever.
– Vi har en digital plattform för grund- och gymnasieutbildningarna och en för SFI. De känner eleverna till sedan tidigare. Sedan har vi fått komplettera lite med Teams för vissa möten. Så vi hade en bra grund att stå på, tycker Alexanderson.
Vuxeneleverna omfattas inte av kommunens 1–1-satsning, det vill säga en dator eller läsplatta per elev. Många vuxenelever har egna digitala verktyg men inte alla.
–Är du analfabet eller ligger på en låg språknivå är digitala hjälpmedel inte alltid hjälpmedel. För de eleverna har våra lärare varit väldigt kreativa och hittat andra lösningar.
Framför allt elever på SFI använder de inlämningslådor som skolan ställt fram. Eleverna kan besöka skolan för att hämta uppgifter och få instruktioner, för att sedan lämna lösta uppgifter i lådorna.
– Eleverna kommer pö om pö, så det finns ingen risk för smittspridning, uppger Alexanderson.
Den största utmaningen hittills har varit att få den digitala tekniken att fungera.
– Vi har haft lite svårigheter med överbelastning. Leverantören var inte riktigt beredd på det och jobbar med det nu.