Den 20 september 2016 exploderade en gastank på en sopbil vid Åsporten strax utanför Katrineholm. Som tur var kom ingen människa till skada, men explosionen var kraftig och området kring lastbilen fick spärras av.
Efter olyckan gjordes en utredning av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, för att kartlägga orsakerna och komma med rekommendationer.
Slutsatserna i utredningen: olyckan orsakades troligen av att sand och grus samlats på de skyddsplåtar som omgav biogastanken och på så sätt skavt mot och skadat tanken i kombination med att tanken skadats tidigare genom att den slagit i någonting under fordonet.
I rapporten rekommenderar MSB att konstruktionen på fordonen ändras, så att risken att tankarna skadas underifrån minskar. Detta kunde lämpligen ske genom att tankarna placeras högre upp från marken. Vidare rekommenderades att tankarna kontrolleras vid misstankar om att de utsatts för slag.
Ändå inträffade i onsdags en liknande olycka med en biogasdriven sopbil på Norr i Katrineholm. Denna gång skedde ingen explosion, men tanken uppges ha skadats underifrån, genom att en gatsten slagit i bilen.
Efter explosionen 2016 och MSB:s rapport har de biogasdrivna bilarna setts över och deras tankar förstärkts.
– Alla bilar var inne på verkstaden, förklarar Helen Sylvefjord på Sörmland vatten, på vars uppdrag sopbilarna körs av en entreprenör.
Hans-Åke Danielsson är presstalesman för Scania, som tillverkat bilarna. Han bekräftar att tankarna har fått ett starkare plåtskydd. Utöver detta har rutiner införts som innebär att gastankarna ska inspekteras efter misstankar om att de kan ha slagit i något.
Men rekommendationen om att placera tankarna högre har inte följts.
Scania har kopplats in även efter den senaste incidenten, som ska utredas. Om rekommendationen om att placera tankarna på något annat sätt hörsammas återstår att se. Från Sörmland vattens sida kommer man att följa utredningarna, konstateras Helen Sylvefjord. Hon påpekar också att olyckan på Norr trots allt inte ledde till någon explosion.
– Någonstans så fungerar det som det är tänkt om en olycka händer, säger hon.
Sopbilarna i Katrineholm har några år på nacken. I den nyare generationen biogasdrivna sopbilar från Scania har tankarna gjorts i plåt i stället som tidigare i kompositmaterial. Det gör dem tyngre, men mindre känsliga.