På Sjötorps kontorshotell är Furab en av de nyinflyttade hyresgästerna. Att Skaraföretaget nu öppnat filial i Katrineholm är en strategisk satsning.
– Lokal förankring är viktigt om man ska nå ut. Vi växer organiskt och i Katrineholms omnejd finns många lantbruk. Det är första stället vi etablerar oss på utanför Skara och härifrån når vi snabbt många kunder, förklarar Furabs vd Marcus Furusköld.
Familjeföretaget startades 1964 på Furuskogens gård utanför Skara av hans farfar Folke Johansson. Han var helt rätt i tiden när han började tillverkade fodersilor och ventilationstrummor.
– På den tiden ställde lantbruken om från säckhantering till bulk, man effektiviserade genom att lagra fodret i silo. Det såldes väldigt mycket silor fram till 1980-talet, förklarar vd:n Marcus Furusköld.
Numera säljer Furab kompletta lösningar för allt från hantering av skörd till utgödslingsanläggningar. Tyngdpunkten ligger fortfarande på silor och transportskruvar, som flyttar fodret från silon in till utfodringsstället.
– Lantbruket har förändrats mycket de 20, 30 senaste åren. Gårdarna blir större och större, men lantbruken färre. Det är samma utveckling för oss, vi säljer färre men större fodersystem. Furabs styrka är att vi även kan serva äldre befintlig utrustning.
80 procent av omsättningen kommer från lantbrukssektorn och 20 procent från industrin och bioenergisektorn.
– Det kan röra sig om exempelvis en fastighetsägare som behöver en silo för lagring av bränslepellets, förklarar Marcus Furusköld.
Han blev klar med sin agronomekonomexamen 2015. Efter några år i försäkringsbranschen tog han över rodret på familjeföretaget, som har åtta heltidsanställda.
Sedan i våras håller säljaren Jonas Hagström ställningarna på Katrineholmsfilialen och ansvarar för Mälardalen, Östergötland och satsningen mot den norska marknaden.
– Det här är jättekul och det har redan varit många förfrågningar från både Östergötland och Småland. De flesta vill träffa någon som har sakkunskapen, säger han.
Hagström kommer närmast från Sveaverken där han arbetade i 15 år, varav tio år som huvudsäljare på den norska marknaden.
– Det var en rolig resa som key account manager i Norge och nu får jag göra om den med Furab. Kunskapen om de norska lantbrukens behov och kontaktnätet har jag redan. I Norge finns de mindre lantbruken kvar på ett annat sätt och man bygger mjölkgårdar ända upp till Nordkap.