Företagare oroas över centrumhandeln

Vikande kundströmmar och färre p-platser oroar företagarna i centrum. "Det är färre bilar, färre som cyklar, färre som går", säger en av dem.

Morad Ali på Maistro menar att färre rör sig i centrum.

Morad Ali på Maistro menar att färre rör sig i centrum.

Foto: Stina Järperud

Katrineholms kommun2019-10-11 19:15

– Det är färre bilar, färre som cyklar, färre som går. Kunderna blir färre i hela centrum, säger Morad Ali, ägare till restaurang Maistro i hörnet Drottninggatan-Fredsgatan. 

I tjugo år har Maistro haft nattöppet till klockan 03 på fredags- och lördagsnätter. Men numera stänger Morad Ali klockan 22. En följd, säger han, av minskande uteliv och färre som rör sig i centrum. 

Men, konstaterar han, räkningarna minskar inte bara för att kundunderlaget minskar. Han har funderat på att bygga ut för att få plats med fler lunchgäster, men får inte bygglov i den lilla park, där restaurangen ligger. Han har märkt skillnad i antalet människor i centrum de senaste 18 månaderna och han tror att bristen på parkeringsplatser i centrum ligger bakom. 

– Lövåsen finns på grund av att det fanns ett centrum här. Men Lövåsen dödar centrum. Nu är det gågata hela vägen från Tallåsrondellen till Stortorget och 60 parkeringsplatser försvann från Röda korset. Var ska bilisterna stå, undrar han. 

Thomaz Doktare, delägare på Audio & Video tvärs över gatan, håller med. 

– Vi märker stor skillnad när det gäller tillgången på p-platser. Våra kunder är av modell äldre. Om de måste parkera på Norr kommer de inte hit. Det är ju inte heller så att de som är unga och kan gå en bit ställer sig på Norr för att ge de äldre p-platserna i centrum, säger han. 

Både Morad Ali och Thomaz Doktare undrar hur kommunledningens plan för det framtida centrum ser ut. 

– De vill ha fler invånare. De vill få bort bilarna från centrum. De vill ha utökad handel. Men utökad handel och färre bilar i centrum går inte ihop, säger Thomaz Doktare. 

Sigrid Larsson från Julita är ute på stan, på väg från ett möte.  

– Jag handlar ofta i centrum. Jag köper kläder på Axelssons och Bela. Jag kan handla på nätet också, men jag åker aldrig till stora köpcentrum, säger hon. 

Hon brukar parkera vid Kvarnen-gallerian. 

– Fördelen är att det är gratis att stå där. Den dag de börjar ta betalt för det blir det besvärligt för butikerna. 

Hon undrar var alla äldre, som nu flyttar till lägenheter i centrum, ska handla. 

– De måste ju ha bil för att ta sig till Lövåsen om centrum är dött. Nej, då bor man bättre i Julita, där har vi en fantastisk affär, säger hon. 

Natalie Mulder som arbetar på Elerts färg på Fredsgatan tycker inte att kunderna är färre, även om hon inte arbetat så länge och därför har svårt att jämföra över tid. Men hon vet att många kunder har svårt att hitta parkering, trots att Elerts har ett antal platser åt kunderna inne på gården. 

– Det kommer in kunder och säger att de åkt varv efter varv. Alla vet inte att vi har kundparkering. 

Christer Sundqvist (M) är kommunstyrelsens vice ordförande. Han tycker inte att det blivit färre p-platser vid just Fredsgatan. 

– Där är det samma som det alltid varit. Ska jag till Elektrotjänst brukar jag hitta en plats i raden mot biblioteket. Sedan är det klart att det försvann en del nu vid Röda korset. Men Tegelstadens hus ska stå på pelare och det ska vara allmän parkering i gatuplan. 

På genomfarten har det tillkommit en del p-platser och senare, säger Sundqvist, ska nya parkeringshuset med flera våningar öppna på Norr. 

Han konstaterar att Strålsäkerhetsmyndigheten får ny personal och sammanlagt blir 70 personer, som kommer att röra sig på stan och som potentiellt kan äta lunch ute. 

– Jag tror inte att man ska vara jätteorolig. Jag tror snarare att det är fler som slåss om samma kunder, då är det ju en konkurrensfråga, säger han. 

Karta: Drottninggatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!