Flera vägar in ska bli en enda

Kommunens receptioner ska slås igen för att i stället flytta samman i en storreception, möjligen tillsammans med Kontaktcenter i Ängeln. ”En väg in” ska göra det enklare för medborgarna, är tanken.

De kommunala förvaltningarnas receptioner kan komma att slås samman till en.

De kommunala förvaltningarnas receptioner kan komma att slås samman till en.

Foto: Per Hellgren

Katrineholms kommun2019-11-22 12:34

Idén att samla de kommunala förvaltningarnas receptioner formuleras i ett särskilt uppdrag i S- och M-majoritetens budgetförslag.
Karin Rytter, kommunledningsförvaltningens chef för stöd och samordning, ska se till att uppdraget utförs enligt intentionen: att effektivisera dagens receptionsverksamhet.

– Med en gemensam reception blir det en väg in till kommunen, och det underlättar för medborgarna. De får en plats att vända sig till i stället för flera, som i dag då receptionerna är spridda över hela stan.
Till exempel finns social- och vård- och omsorgsförvaltningarnas receptioner på Västgötagatan ner mot Backa. Bildningsförvaltningen huserar i Safirenhuset, och till exempel bygg- och miljökontoren i Ava-huset.
Vilka av dagens mottagningar som ska ingå i en gemensam är ännu oklart. Utredningsuppdraget är inte påbörjat, påpekar Karin Rytter.
– Vi behöver föra en dialog med alla förvaltningar och göra en inventering av de receptioner vi har, hur många som arbetar där och så vidare. Det är inte säkert att det kommer att beröra alla.

Och receptionen i stadshuset Gröna kulle, blir den kvar?
– Det kan jag inte heller säga något om ännu.
Tanken är att en storreception ska kunna placeras på Kontaktcenter i Kulturhuset Ängeln. 
– Det är också en sådan sak vi ska titta på. Kontaktcenters plats är central och bra, säger Rytter som leder också den verksamheten.
På Kontaktcenter får medborgarna hjälp bland annat med att hitta rätt i djungeln av kommunala blanketter, instanser och e-tjänster. 
Centret inrättades också med syftet att minska trycket på förvaltningarnas receptioner.

– Förvaltningarnas upplevelse är att Kontaktcenter absolut har avlastat dem. Vissa stänger ibland sina receptioner och kan då hänvisa sina besökare dit. En gemensam reception skulle minska sårbarheten i Kontaktcenters verksamhet. Det blir mer effektivt om alla receptioner finns i samma lokal, säger Rytter.
Planen för detta ligger helt i linje med den pågående effektiviseringen av den kommunala organisationen. 
Ökad samordning av personal, lokaler och teknik är ett mantra, fler digitala tjänster till medborgarna är ett annat.
Skapandet av en gemensam reception är enligt Karin Rytter tänkt att genomföras under 2020.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!