Vid två tillfällen de senaste tre åren har sopbilar varit inblandade i incidenter i Katrineholm. Den första olyckan skedde vid korsningen Åsporten- Eriksbergsvägen i september 2016, när bränsletanken på sopbilen exploderat efter tankning.
Den andra olyckan skedde den 2 oktober i år, när en sopbil som kördes på Kyrkogatan på Norr slagit i flera gatstenar, med följden att tre gastankar gått sönder. I Skaraborgs län har Östra Skaraborgs avfallshantering efter egna incidenter bestämt sig för att sluta använda den här typen av sopbilar, enligt Sveriges radio.
Sedan den första olyckan i Katrineholm 2016 har tillverkaren Scania, efter rekommendation av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, förstärkt skyddet för tankarna med plåtar och infört rutiner som innebär att tankarna ska inspekteras när något misstänks ha slagit i dem. Men den senaste olyckan är av annan natur. Utanför kyrkan är stenbeläggningen på Kyrkogatan lagd i mönster, med dels större gatstenar, dels skifferstenar, som skapar ett mönster. Beläggningen har delvis gett vika under lastbilens tyngd och orsakat en slags domino-effekt bland plattorna.
– När sopbilen körde på mönstret blev det som en gungbräda. Stenen vippade upp och sopbilen fortsatte köra och flera andra skifferplattor hängde med och åkte med mot tankarna under lastbilen och slog sönder tre tankar, säger Mathias Jörgensen, yttre befäl hos Västra Sörmlands räddningstjänst som ledde arbetet på Kyrkogatan.
Hans-Åke Danielsson är presstalesman för Scania och han säger att olyckan på Kyrkogatan är oerhört ovanlig.
– Det som hände nu för några veckor sedan är en oerhört ovanlig olycka. Vi har inte avslutat utredningen än, men får titta på om man behöver göra mer. Skifferstenen slog in som en betongpåle i framkanten och rev med sig alltihop. Det är svårt att gardera sig mot den sortens olyckor. Uppenbarligen bar inte vägen och stenen slog rätt upp i regulatorn. Vi kan inte dra för många gemensamma slutsatser av olyckorna, eftersom de är så olika.
Mathias Jörgensen från räddningstjänsten tycker att tankarna bör flyttas till någon säkrare position under lastbilarna.
– Det kan bli ett liknande scenario om en personbil kör rakt in i sidan på en av de här sopbilarna. Då har vi kanske också en fastklämd person precis där det läcker brandfarlig gas. Just där stenarna slog upp sitter alla magnetventiler.