Folkhälsomyndigheten uppmanar alla som har sjukdomssymptom att stanna hemma, och uppmuntrar även andra att jobba hemifrån. Allt för att försöka bromsa spridningen av coronaviruset.
Att allt fler verkligen arbetar hemifrån märks på Forss webbservice. Många av företagats anställda är sedan tidigare vana vid att sitta hemma och jobba, och nu är det ännu fler som gör det. Men framför allt efterfrågar många kunder hjälp med tekniska lösningar.
– Det handlar bland annat om videokonferenser och om samarbetslösningar, säger företagets vd Mattias Forss.
Frågorna kan se olika ut från olika företagskunder. En del har viss vana av att jobba på distans, men behöver nu hjälp när fler ska göra det. Andra har liten erfarenhet av hemarbete.
Forss webbservice har både företags- och privatkunder, och är även bredbandsleverantör.
Mattias Forss märker att även privatkunderna sitter mer hemma, eftersom de i större utsträckning hör av sig vid störningar i bredbandet. Dessutom märks en tydlig ökning av trafiken i de bredband som Forss webbservice levererar.
– Trafiken har ökat med omkring 25 procent de senaste dagarna, säger Mattias Forss.
Det beror knappast på att de jobbar. En troligare förklaring är att fler tittar på strömmad film eller liknande, när de tvingas hålla sig inne.
För Forss webbservice innebär det här att man har mer att göra på jobbet. Men än så länge har man inte haft någon stor sjukfrånvaro, och är rustade för att ta hand om de nya arbetsuppgifterna, enligt vd:n.