För ett år sedan offentliggjorde Finja att de ville satsa på verksamheten i Katrineholm och bygga ut. Samtidigt får flera företag i området möjlighet att köpa mer mark. Nu finns detaljplanen ute på samråd.
– Tanken är att bygga mer industri än vad som finns i dagsläget, säger planarkitekt Jonatan Faijersson.
Den mark som inte är bebyggd idag ägs av Katrineholms kommun. Finja har skrivit avtal om att köpa cirka 27 000 kvadratmeter, Tekniska verken cirka 26 000 och Gogmans demontering har avtal på cirka 4 000 kvadratmeter. Det finns också utrymme för att sälja mark för industriändamål i området. Cirka 30 000 kvadrat är ledigt. Marken är inte planlagd för handel.
– Vi har väldigt mycket förfrågningar på indrustrimark. Bakom Biltema börjar det fylla på och det finns inte längre några stora tomter kring 200 000–300 000 kvadratmeter kvar. Men mindre är inga problem än, infrastrukturen har hängt med bra också. Vi tittar på ytterligare mark i alla vädersträck och på hur Katrineholm ska växa de närmsta 30 åren, säger Mats Lundevaller, mark- och exploateringschef.
Planområdet vid Kerstinboda omfattar 30 hektar och består idag av en otillgänglig tallmosse intill järnvägen. Samhällsbyggnadsförvaltningen har undersökt hur miljön kommer att påverkas och konstaterar att genomförande av detaljplanen kan innebära betydande miljöpåverkan. Men det ses ändå som det bästa alternativet i förhållande till att inte göra någonting. Området har använts för industiändamål sedan mitten på 1900-talet när betongindustrin startade. Värmeverket byggdes på 1980-talet.
– Det är viktigt att vi får till dagvattnet så att Näsnaren inte översvämmas, säger Mats Lundevaller.
På andra sidan järnvägen ligger en sommarstuga som kan påverkas av exploateringen, i övrigt är det mer än 300 meter till närmsta bebyggelse.
– Inom 25 meter från spåret ska det inte gå att bygga ny industri av hänsyn till riskerna, säger Jonatan Faijersson.
Den gemensamma infarten till Tekniska verken, Vattenfall och Finja föreslås bli en privat infart till Finja. Övriga får nya infarter till respektive fastighet enligt planen. Planarbetet bekostas av kommunen och genomförandetiden är tio år.
Enligt tidplanen bör detaljplanen vinna laga kraft i det andra kvartalet 2020. Förutsatt att det inte tillkommer några ytterligare utredningar eller att den överklagas.