Sedan Ingemar Gustavsson grundade Svensk brandservice 1982 och har sedan dess haft ett nära samarbete med familjeföretaget Dafo som nu har köpt hans företag.
– Processen har pågått i tre månader och nu börjar jag känna att det här kommer att bli bra. Alla anställda får behålla sina jobb och själv kommer jag att gå in som konsult, säger han.
Svensk brandservice på Videvägen är ledande inom installation och tillverkning av släcksystem för fordon och maskiner i brandfarlig miljö. Katrineholmsföretaget har arbetat på uppdrag av Dafo i Tyresö som är en av Nordens största leverantörer av brandskydd och räddningsmateriel.
Dafo, som i år firar 100-årsjubileum, är även den ledande leverantören till Sveriges brandförsvar och störst i Sverige på fasta släcksystem till bland annat fordonsindustrin.
– Jag har Dafo att tacka för mycket, de trodde på mig när jag startade Svensk brandservice, säger han och tacksamheten är ömsesidig.
– Vi är tillverkare, men Ingemar har alltid vågat och brutit ny terräng åt oss. Med hans hjälp har vi kunnat expandera och vi har honom att tacka för mycket, säger Thomas Sparring, Dafo brands vd och ägare.
Anekdoterna duggar tätt när de sammanstrålar. En av de mer äventyrliga utspelar sig i början av 2000-talet då Ingemar Gustavsson fick chansen att demonstrera Dafos släcksystem i Barcelona för fordonstillverkaren Man.
– De ville se hur släcksystemet fungerade och lät oss tända på en begagnad buss, men vi fick inte börja förrän brandkåren var på plats. MAN:s ansvariga var mäkta imponerade och vi fick installera systemet åt dem i 200 bussar, berättar Gustavsson.
Det öppnade dörren till resten av världen och fortsatt jobb för MAN, som är en av världens största tillverkare av tunga lastbilar och bussar.
– Vi installerade släcksystem i Dubai, Abu Dabi, Qatar och var ute och härjade i stort sett över hela världen utom USA, berättar Gustafsson.
Dafo Vehicle omsätter omkring 270 miljoner per år och nu vill man växa i Katrineholm.
Lokalerna på Videvägen kommer inte att räcka till och nu söker bolaget med ljus och lykta efter en större lokal.
– Vi vill hit så fort som möjligt. Vi är väldigt trångbodda i Tyresö och har redan flyttat så mycket produktion vi kan till Katrineholm. Vi ska växa på montage- och servicesidan. Nya regler i Europa gör att fler och fler bussar förses med släcksystem och det innebär ökad försäljning för oss och ökad tillverkning och produktion i Katrineholm, säger Thomas Sparring, företagets vd och ägare.
Han ser många fördelar med att flytta verksamheten till Katrineholm.
– Det här kommer att bli kanonbra både för oss och Katrineholm! Vissa saker är enklare i en mindre ort, som att rekrytera personal med rätt kompetens och hitta lokaler. Det kommer även att bli lättare för oss att testa och utveckla släcksystem.
Dafo vehicle har precis slutit ett femårskontrakt med MAN och målsättningen är en ökning av exporten och försäljningen till storkunderna Epiroc, Scania och MAN.
– Vi ska upp i en omsättning på 500 miljoner kronor de närmaste tre åren och tillverkningen kommer att växa här i Katrineholm. Fordonstillverkarna behöver ha släcksystemen packade utifrån sin produktionslinje och vi kommer att behöva stora ytor för lager, produktion och rangerytor för containerpackning- och lastning, säger Thomas Sparring.