Redan 1993 startade Palle Strand familjeföretaget Bilteknik som i februari 2019 flyttade till nybyggda lokaler på Ljungvägen i Katrineholm. Tillsammans med hustrun Maria Strand har han byggt upp verksamheten.
– Vi ska expandera med ytterligare 70 kvadratmeter verkstadsyta och på sikt ska vi även bygga en bilhall ut mot Ljungvägen. Det är en ynnest att gå till jobbet. Vi har väldigt avancerad utrustning, men vår styrka är min handplockade personal, berättar Palle Strand när han visar runt.
Att ordning och reda är två av hans käpphästar står klart när man kliver in i den specialanpassade verkstaden. Den är skinande ren som en balsal och de körsbärsröda skåpluckorna glänser med samma finish som en nylackad Lamborghini.
Den fristående bilverkstaden har nischat sig på klassiska bilar och exklusiva sportbilar och servar bland annat märken som Porsche och Ferrari.
– Det är fantastiskt kul. För oss är det helt avgörande att få kunder utifrån och vi får in bilar från hela Sverige och även Norge. Vi har en specialbyggd transportbil och det händer då och då att vi får hämta bilar som står i nåt räcke på en tävlingsbana.
Med ett förflutet som teamchef i svenska och utländska racingteam och genom sitt samarbete med motorfantasten och katrineholmsentreprenören Timo Helisten öppnade sig en oanad möjlighet för Palle Strand. Att bygga prototypen till en ny svensk supersportbil.
Tillsammans med Ferrarikonstruktören Giotto Bizzarini har Stockholmsföretaget Laboratorio Bebi konstruerat och formgett en ny svensk supersportbil som till 90 procent tillverkas i kolfiber. Sedan 2015 har Palle Strand och hans gäng på Bilteknik byggt prototypen. Oräkneliga arbetstimmar och sömnlösa nätter har projektet krävt.
– Vi har tillsammans med uppdragsgivaren varit med och utvecklat delar av bilens konstruktion som till exempel elektronik, kylsystem, styrning och mycket annat. Min racingerfarenhet har många gånger kommit väl till pass.
Bilen har cirka 700 hästkrafter och väger runt 800 kilo, mycket tack vare konstruktionen i kolfiber.
– Det har verkligen varit en utmaning. Vi är jätteglada för det här, men ska inte ha all ära för vi har haft otrolig hjälp av våra lokala underentreprenörer som bidragit med kunskap och engagemang.
I november 2018 gjordes det första testet av Bebi på en racingbana i södra Spanien och det föll väl ut.
– Med en tidigare helt oprövad prototyp fullföljde vi två dagars tester. Den enda barnsjukdomen var en elkomponent som blev överhettad under sista varvet dag två.
Prototypen är nu helt färdig och nästa steg blir att hitta finansiärer. Under 2020 är tanken att den helt öppna supersportbilen med arbetsnamnet Bebi ska lanseras.
– Det råder ingen tvekan om att den har en jättestor potential.
Om det högtflygande projektet går i lås kommer Katrineholm att bli tillverkningsort för de skräddarsydda bilarna. Då varje bil kommer att byggas för hand kommer prislappen att bli därefter.
– Bebi är en sportbil för den som älskar körupplevelsen och inte vill ha något som liknar Playstation med en massa datorstyrda hjälpmedel. Det är en Formel 1-bil med kaross som är gjord för höga hastigheter, säger Palle Strand.
Tanken i nuläget är att bilen framför allt ska köras under så kallade track days, alltså bankörning.
– Men jag tror på att göra den gatlegal så att den får köras i vanlig trafik, eftersom det innebär en större marknad, säger Palle Strand.