Sommaren 2019 besiktade anmälaren sin släpvagn på ett besiktningsföretag i Katrineholm. Vid kontrollen flaggades för att släpkärrans bromsverkan var ojämn och att den skulle in på efterkontroll.
Något som förvånade mannen, då han enligt sin ARN-anmälan kontrollerar och vid behov justerar bromsarna inför varje besiktning. Inför efterkontrollen lämnades släpvagnen in på en verkstad, där inga fel kunde hittas på bromsarna.
Ändå bestämdes att verkstaden skulle göra rent, smörja och putsa av bromsbackarna samt slipa bromstrummorna. Verkstadens bromsprov visade, enligt ägaren, att bromsarna fungerade perfekt. Detta till trots var resultatet vid efterkontrollen identiskt med det första besöket.
Mannen åkte därför vidare till ett annat besiktningsföretag där släpkärran blev godkänd. Kunden reklamerade besöken hos den första firman som ansåg att besiktningen var korrekt och att deras kontrollutrustning var kalibrerad.
I en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden krävde mannen totalt 3594 kronor i ersättning från bilprovningen. I det beloppet ingår bland annat kontrollavgifter, verkstadsbesök och onödiga resor mellan bostaden och bilkontrollerna.
Nu har ARN:s beslut kommit och de ger besiktningsföretaget rätt. I sitt beslut anför nämnden bland annat att "konsumenten, i ett fall som det aktuella, har betydande svårigheter att bevisa att det föreligger ett fel i tjänsten". ARN anser inte att konsumenten har bevisat att den aktuella firman har brustit i kravet på fackmässighet.