Andra gasolyckan på tre år i Katrineholm

För tre år sedan exploderade en naturgastank i en sopbil vid Åsporten. Under onsdagen skadades en tank och gasen läckte ut.

Gasolyckan på Norr i onsdags.

Gasolyckan på Norr i onsdags.

Foto: Carina Ekdahl

Katrineholms kommun2019-10-03 14:44

Tisdagen den 20 september 2016 hördes en hög smäll över stora delar av östra Katrineholm. Det visade sig att bränsletanken i en sopbil exploderat i korsningen Eriksbergsvägen-Åsporten. 

På onsdagsförmiddagen kördes en sopbil av samma typ och märke på Kyrkogatan, när underredet där bränsletanken sitter slog i flera gatstenar. Chauffören märkte vad som hänt och stannade för att inspektera bilen. Då upptäcktes att tanken gått sönder och när räddningstjänsten kom spärrades ett område runt Kyrkogatan av medan gasen läckte ut. Experter från lastbilstillverkaren Scania kom till platsen, liksom personal från Sörmland vatten, för vilka sopbilens förare körde. 

Varför har det varit två bränsletanksolyckor på tre år i Katrineholm?

– Jag har ingen aning. Jag tror att det är slumpen, säger Marcus Asplund, chef för det förebyggande arbetet hos Västra Sörmlands räddningstjänst. 

Katrineholm har väldigt många väggupp. Kan de ha spelat in?

– Jag påstår att det är minimal risk, säger Marcus Asplund. 

Mattias Gårdholt, räddningschef hos VSR, säger att man nu efter olyckan kommer att sätta sig med Sörmland vatten och lastbilstillverkaren Scania. 

– Vi välkomnar en utredning. Vi behöver diskutera med dem hur man kan undvika att det händer igen. Man kanske kan se över placeringen av bränsletankarna, säger han. 

Efter olyckan på Eriksbergsvägen 2016 kunde Marcus Asplund konstatera att kunskapen och rutinen om hur man ska agera inte fanns. Det har blivit bättre, anser han nu. 

– Jo, det är en marginell bättring sedan dess. Nu när vi fick en sån här olycka –  igen – visste vi att det inte är att leka med. Vi sköt sönder en sådan här tank 2016 och vet vilka krafter vi pratar om, därför hade vi nu en passiv insats i början.

Det värsta som kunnat hända nu var att man bogserat bort sopbilen med skadade tankar, som exploderat på något ställe där folk rör sig.

– Varje tank, brukar man prata om, motsvarar två kilo sprängdeg. Det blir en eldpelare på 15 - 20 meter ut från sidan, säger Mattias Gårdholt. 

Asplund och Gårdholt framhåller båda att de uppfattar att det saknas tydliga nationella riktlinjer för hur gasolyckor ska hanteras. 

– Vi lutar oss mot experterna. Men det är lite olika signaler från experterna, hur ska man tömma tankarna på gas, vad är säkrast? Det saknas tydlighet som man önskar sig när man står där på olycksplatsen. 

Sopbilen är nu flyttad och Sörmland vatten meddelar att sophämtningen kommer att bli försenad i vissa områden. 

Olyckan på Eriksbergsvägen i september 2016.
Olyckan på Eriksbergsvägen i september 2016.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!