Damen uppmanades att sms:a tillbaka om hon inte begärt kreditupplysningarna själv. Ett nummer till kundtjänst bifogades också. Något sms skickade inte Katrineholmskvinnan, men när hon ringde numret till kundtjänst fick hon besked om att numret inte hade någon abonnent.
Söker man på det aktuella kundtjänstnumret, som går till Helsingborg, visar det sig att omkring 1 800 personer sökt på numret de senaste dagarna. Fem personer har rapporterat på sidan 180.se att bedragare använder numret. Enligt personer som rapporterat numret svarar ibland ett företag som kallar sig kreditkollen. Efter att personen lämnat namn och personnummer till kreditkollen har samtalet brutits.
Polisen har inte kännedom om just detta nummer, men konstaterar att sms och telefonsamtal är vanligt förekommande bland bedragare.
– Just nu har jag inte sett att det kommit in anmälningar om sms, men det kanske kommer, säger Ann-Helene Lindeborg, förundersökningsledare inom bedrägeri vid polisen i Sörmland.
Det kan säkert finnas någon baktanke med att skicka sms, fortsätter hon.
– Det kan vara ett sätt att inleda kontakt. Men jag kan inte svara exakt på vad som skulle kunna hända.
Lindeborg vill gärna poängtera, att man inte i någon sammanhang ska lämna ut sådant som sitt bank-id, till personer som hör av sig via telefon.
– De uppgifterna behöver ju inte bankerna och de ringer sällan sina kunder. Bankerna har redan tillgång till kundernas konton.