En ny länstransportplan för perioden 2026–2037 är under framtagande. Planen redogör för vilka nya regionala satsningar på infrastruktur som ska genomföras i Sörmland under tidsperioden. Vart fjärde år uppdateras planen och snart är det alltså dags igen.
Som Kuriren har rapporterat tidigare föreslår kommunen att cykelbanan på Norrköpingsvägen förlängs till Djulö kvarn. Förslaget har skickats till Region Sörmland, som beslutar om satsningen ska bli verklighet.
Kommunen föreslår också en rad andra satsningar på statliga vägar som ska främja resandet med cykel. Ett av förslagen är att på sikt bygga en cykelbana mellan Katrineholm och Baggetorp. Ännu längre fram i tiden vill man att den förlängs till Vingåker.
– Vi försöker få med projektet i den nya länstransportplanen. Om det blir så ska åtgärden utredas ett antal år innan man kan fatta beslut om att bygga. Det finns cykelbanor till flera kransorter, men inte till Baggetorp. En cykelbana underlättar att resa fritt samtidigt som det är bra för både hälsan och miljön, säger Johnny Ljung, infrastrukturchef i Katrineholms kommun.
I den nu gällande länstransportplanen finns redan projekt för att främja trafiksäkerheten för gående och cyklister utanför stan. Mest prioriterad är cykelbanan mellan Villahagen och Sköldinge skola. Även trafiksituationen i Forssjö och Strångsjö är under lupp.
– Cykelbanan i Sköldinge har vi jobbat väldigt länge för. Det har gått två år sedan planen antogs, men vi väntar fortfarande på besked om byggstart. Vi jobbar för att Trafikverket ska sätta fart, så att skoleleverna får en säkrare trafikmiljö, säger Johnny Ljung.