En läsare hörde under måndagsförmiddagen av sig till tidningen efter att han felaktigt uppmanats att boka en tid för covid-19-vaccinering. Det visar sig att han inte är ensam – problemet har uppstått på regional nivå. Men nu verkar problemet vara löst.
Inledningsvis uppgav Region Sörmland att det rörde sig om en bugg i vaccinationssystemet Mitt Vaccin, som skickade ut automatiska påminnelser om att boka ny vaccinationstid efter tre månader. Dessutom verkade det som att de felaktiga meddelandena skulle fortsätta att skickas ut, ända till oktober. Men under eftermiddagen kom nya besked.
– Vi upptäckte buggen i början av juli och meddelande företaget som ansvarar för Mitt Vaccin direkt, uppger Eva Faltin, systemförvaltare på Region Sörmland, i ett pressmeddelande.
– Vi har nu rett ut problemet med företaget som sköter vårt vaccinationssystem och kunnat konstatera att det inte berodde på en bugg i systemet utan en kommunikationsmiss. Vi har under dagen haft en bra dialog och kunnat ta bort kommande automatiska påminnelseutskick. Vi är glada för att problemet kunde lösas så snabbt och smidigt, fortsätter hon.
Har du fått meddelanden om att boka ny tid för vaccination? Regionen uppmanar de drabbade att bortse från meddelandena, då det ännu inte är dags. Mer information om höstens vaccinering kommer, uppger regionen i pressmeddelandet.
– Vi ber om ursäkt för den förvirring som kan uppstå med anledning av de felaktiga påminnelserna, säger Eva Faltin i pressmeddelandet.