Kvinnans sjukpenning betalades under en period retroaktivt ut till socialtjänsten, eftersom hon hade fått ekonomiskt bistånd från den. Försäkringskassan betalade dock av misstag ut pengar för ytterligare en period.
Kvinnan började undra var henne sjukpenning tagit vägen och hörde vid flera tillfällen av sig till försäkringskassan för att fråga efter dem. Men handläggaren svarade aldrig. Först när kvinnan tog kontakt med chefen på försäkringskassan fick hon ett svar och en ursäkt, berättar hon i en anmälan till justitieombudsmannen.
I oktober i fjol meddelade socialtjänsten att de skulle betala tillbaka ersättningen till försäkringskassan, men att de behövde en skriftlig bekräftelse först.
I januari i år hörde kvinnan åter av sig till försäkringskassan och berättade att socialtjänsten fortfarande väntade på den skriftliga bekräftelsen. Ett par veckor senare var kvinnans syster inne på servicekontoret och påtalade att kvinnan fortfarande inte fått sin sjukpenning.
Först i slutet av februari mejlades uppgifter med belopp, tidsperiod och bankgiro över till försäkringskassan.
Bristerna i handläggningen i det aktuella fallet beror på den mänskliga faktorn, skriver försäkringskassan i sitt yttrande till justitieombudsmannen.
Man beklagar också de olägenheter som hanteringen av kvinnan ärende medfört för henne och att man bett henne om ursäkt.