Som tidningen tidigare berättat bidrar Vingåkers kommun med 500 000 kronor när TV4 spelar in sin julkonsert i Västra Vingåkers kyrka.
Under konserten medverkar elever från Vingåkers kulturskola.
– Vi har en fantastisk kulturskola och det här är en möjlighet att visa upp den för hela Sverige, vilket driv vi har i vår verksamhet. Vi hoppas att kultur- och musikintresserade tittar på vår nybyggda skola, vår satsning på kulturskolan och på kulturen som helhet, säger Anneli Bengtsson (S), kommunstyrelsens ordförande.
Hon tycker att det är tråkigt att många har uppfattningen att skolan i Vingåker inte är bra.
– Det stämmer inte. Vi har fantastisk verksamhet i våra skolor. Det behöver vi lyfta. Bara för att vi har ett dåligt betygsresultat innebär det inte att skolan är dålig.
– Vi har en kostnad för de elever som väljer andra skolor än våra kommunala skolor och det behövs bara ett fåtal elever som väljer vår skola, så har vi tagit hem de där 500 000.
I Katrineholm glädjer sig kommunstyrelsen ordförande Göran Dahlström (S) över att "Jul med Ernst" spelas in på Julita gård.
– Det är jättebra för Katrineholm och för Julita att synas i de sammanhangen. Förhoppningsvis kan det locka besökare även vid andra tidpunkter. Det är bara positivt, säger han.
Inspelningen kostar inte kommunen några pengar.
När Katrineholm medverkade i Körslaget betalade kommunen 80 000 kronor för rätten att använda varumärket.
– Man ska nog inte överdriva effekten av sådan marknadsföring, i alla fall inte utåt för andra människor i andra kommuner. Däremot tyckte jag att det gav en inre sammanhållning och en stolthet över kommunen, som man också kan förmedla till andra, säger Dahlström.
Professor emeritus Tommy D Andersson vid Göteborgs universitet har forskat om turism och evenemang. Han konstaterar att det finns en konkurrens mellan orterna om att synas.
– Om man inte syns så hamnar man i bakvattnet. Vissa tv-producenter har sett möjligheten i detta. Melodifestivalen är ett exempel. Det tycker jag är lite osmakligt, att man utnyttjar det på det sättet.
Den korta tiden i rampljuset kan dock göra skillnad.
– Det händer ju saker i världen hela tiden som gör att en ort kan komma i förgrunden eller bakgrunden. Jag vill inte utesluta att om man satsar på någonting som gör att folk rätar på ryggen så har det positiva effekter, men det är svårt att uttala sig vetenskapligt, säger Tommy D Andersson.