Tillgången på parkeringsplatser i centrum är ett ämne som har engagerat medborgare i många år. Som exempel föreslog dåvarande folkpartisten Robert Davidsson i en motion för runt tio år sedan att en andra våning skulle byggas på parkeringen invid järnvägen mellan Vasabron och Stadshotellet.
Kommunen hade tidigare utrett denna möjlighet, men kommit fram till att det skulle kosta mer än tio miljoner kronor. Det ansågs då vara för dyrt.
Läs mer: En stram budget för 2015
Men ett decennium senare är ett nytt parkeringsdäck en av de prioriterade investeringarna som kommunstyrelsens majoritet vill göra. Och nu beräknas det kosta 20 miljoner kronor.
Samhällsbyggnadsförvaltningen fick i den övergripande planen med budget för 2015-2017 i uppdrag att göra en förstudie om ett parkeringsdäck på Norr.
I dag finns runt 100 parkeringsplatser på ytan, och en vanlig pendlardag finns få lediga platser. Enligt förslaget ska ytterligare runt 100 platser tillkomma.
De skulle även vara till för att kunderna som besöker handeln söder om järnvägsspåren ska finna parkeringsplatser.
Förutsättningar för att sedan skapa fler våningar finns på platsen, enligt förstudien som nu har lämnats vidare till det politiska arbetet.
Ett parti som välkomnar förstudien är Miljöpartiet. Långtidsparkering för pendlare behövs, konstaterar avgående gruppledaren Gudrun Lindvall i ett särskilt yttrande om förstudien.
Lindvall tycker att kommunen ska ta ut svängarna ordentligt med parkeringshuset och göra det till ett landmärke för Katrineholm.
Miljöpartiet skriver att det har talats länge om just ett landmärke: "staden vill presentera sig för människor som passerar med tåg och väcka nyfikenhet och intresse", lyder yttrandet varefter det konstateras att MP är tveksamt till att landmärket ska bli det föreslagna bostadshuset på torget: "det stänger vyn in mot torget".
I stället anser Lindvall att kommunen ska göra parkeringsdäcket iögonfallande med ny teknik som solfångare.
Tunn solfilm, som kan sättas runt exempelvis bärande stolpar samt växter, skulle göra bygget till ett intresseväckande parkeringsdäck i tiden, anser Gudrun Lindvall.