Förra veckan kunde Katrineholms-Kuriren berätta att Katrineholms kommun betalar nära en miljon kronor till Green cargo för marknadsaktiviteter, utan skriftliga avtal. Men notan för marknadsföringen av Logistikcentrum tar inte slut där.
I oktober förra året förde kommunen över 1,5 miljoner kronor till logistikföretaget Samskip Van Dieren multimodal som trafikerar Logistikcentrum med tåg från Tyskland. Enligt en utanordning, ett slags kvitto, avser betalningen "gemensamma marknadsföringsinsatser" från 1 januari 2015 till 31 december 2016.
Avtal finns mellan Van Dieren och Rail point ab, som ägs till 33 procent av kommunen, men där råder sekretess. Mellan Van Dieren och kommunen, som betalar fakturorna, finns inget avtal.
Enligt projektdirektivet från 2011 ska kommunen "aktivt marknadsföra logistikcentrum, nationellt och internationellt, i syfte att attrahera nya etableringar och nya godsflöden".
– Allt är i syfte att få företagsetableringar och större godsvolymer till Katrineholm, säger Anders Thörnström, projektchef för Logistikcentrum och styrelseordförande i Rail point.
Precis som i fallet med Green cargo-betalningarna har här inte gjorts någon form av upphandling. Argumentet även denna gång är företagets unika position på marknaden.
Kommunen har alltså köpt marknadsaktiviteter från två stora logistikföretag utan att göra upphandlingar. Enligt Staffan Källström, jurist på Katrineholms kommun, är det ändå två olika tjänster som har köpts.
– Det är företagens kundstockar man är ute efter, inte allmän marknadsföring.
I budgeten för 2014 avsattes 61,8 miljoner kronor för investeringar i logistikcentrum, varav 27 miljoner var kvar från föregående år. Det är från den budgetposten pengar har tagits till betalningarna till Green Cargo och Van Dieren.