Föräldrar kritiserar elevstödet på nya skolan

Föräldrar larmar om att deras barn, som går på Stensättersskolan, inte får tillräckligt stöd. Barn som tidigare haft elevassistenter för att klara vardagen i skolan får nu stå utan. Lucas som går i andra klass riskerar nu att inte nå upp till sina mål.

Ebbas son Lucas har adhd, vilket gör att han har svårt att koncentrera sig i skolan. Hon undrar varför Lucas inte längre får en elevassistent trots att det funkade så bra.

Ebbas son Lucas har adhd, vilket gör att han har svårt att koncentrera sig i skolan. Hon undrar varför Lucas inte längre får en elevassistent trots att det funkade så bra.

Foto: Alice Staaf

Katrineholm2022-11-07 07:02

När Ebbas son Lucas i höstas började på Stensättersskolan så trodde hon att han skulle få en elevassistent, precis som han hade haft läsåret innan på Västra skolan. Det hade familjen blivit lovade, uppger de. Men så blev det inte. Nu har det snart gått tre månader och Ebba och hennes man ser hur deras son kämpar dagligen med att försöka hänga med i skolan trots stora koncentrationssvårigheter på grund av sin adhd-diagnos.

Ebba berättar att lärare på skolan frågat rektorerna om de kan sätta in en elevassistent, men då fått svaret att det i dagsläget inte är aktuellt. 

– Det kändes jättejobbigt när vi fick höra det. Vi har gått runt hela sommaren och trott att han ska få en elevassistent, säger Ebba.

undefined
När Lucas kommer hem från skolan väntar läxorna. Först när de är gjorda får han leka med buktalardockan Jeff, en av hans favoritleksaker. Sedan i höstas när Lucas började i årskurs 2 har han halkat efter i skolarbetet, vilket gör att han och föräldrarna får sitta ner länge, ibland i flera timmar, innan läxorna är klara.

Hon berättar att när Lucas hade en elevassistent kunde han sitta i klassrummet och lyssna på lärarens genomgång för att sedan gå in och sätta sig i ett grupprum tillsammans med assistenten. Något som funkade bra. Nu måste Lucas antingen sitta i klassrummet, där han har svårt att koncentrera sig, eller sitta helt själv. 

– Men läraren kan inte vara på två platser samtidigt. 

Ett annat alternativ är studion, där elever som har behov av särskilt stöd kan få sin undervisning. Men enligt Ebba har skolan sagt att gruppen är full. Lucas har bara fått gå dit när en annan elev varit hemma och sjuk.

– Han har fått lite hjälpmedel som klämbollar och sittdyna, men det hjälper bara en kort stund. Han fick också frågan om att testa tyngdtäcke men det ville han inte, säger Ebba.

Hon och hennes man är nu oroliga för att Lucas ska behöva gå om ett år eftersom han har svårt att nå målen. 

undefined
I augusti invigdes Stensättersskolan. I och med det slogs Östra och Västra skolan ihop och en ny organisation bildades. Lärare på skolan har vittnat om brister som bland annat handlat om stökiga elever som inte får tillräckligt med stöd.

Vad vill du säga till skolans rektorer? 

– Lyssna på oss föräldrar och lärarna och ordna så att barnen får behålla sina assistenter som de hade tidigare. Om Lucas går om ett år då skyller jag det på dem. För vi gör vad vi kan och lärarna gör vad de kan. 

Tidningen har också varit i kontakt med Anna, vars son William, 6, går på Stensättersskolan. William har adhd, svårkombinerad form, och ska också utredas för autism. Anna tycker inte att skolan erbjuder tillräckligt bra stöd för hennes son. Hon har önskat att han får en elevassistent, vilket han haft tidigare, men det ska skolans rektorer sagt nej till. 

undefined
Annas son William går också på Stensättersskolan. Han har adhd, svårkombinerad form, och är i behov av stöd. "Men det har han inte fått och det här resulterar i att mitt barn mår dåligt och inte vill gå till skolan".

Enligt Anna trivs William i klassrummet där han känner igen rutinerna. Men på fritids blir det annorlunda. 

– Han skulle behöva en assistent nu i uppstarten, säger Anna och fortsätter:

– När han tycker något är jobbigt så visar han det genom att antingen dra därifrån, gömma sig eller skada sig själv eller något annat barn eller vuxen.

För några veckor sedan rymde William från skolan och tog sig ut på den vältrafikerade vägen. Anna är rädd för att något liknande kommer att hända igen. 

– När han hade rymt då skrev jag skrev och frågade hur långt ska det gå? Ska han behöva dö innan ni sätter in resurser?

– Jag som mamma kan inte görs så mycket mer än att prata med min son och ge honom hans adhd-medicin på morgonen. Resten ligger på skolan att ordna, så han får rätt stöd och insatser. 

undefined
Anna berättar att hennes son William fått hörlurar som han kan sitta med i matsalen för att han inte ska bli störd av den höga ljudnivån. Men enligt Anna räcker det inte och vill därför att hennes son får en elevassistent som kan vara med honom under lektionerna och rasterna.

Ida Peterzén, en av skolans rektorer, kan bara svara generellt om hur skolan jobbar med stödundervisning.

– Vi arbetar för att fylla vår organisation med hög behörighet och god kompetens för att möta våra elevers behov. 

– Forskning visar att den här typen av organisation är mycket mer gynnsam för de här barnen än när de under för lång tid får enskild elevhandledare. För ofta är våra enskilda elevhandledare de som har lägst utbildningsnivå inom skolan, säger Ida Peterzén och nämner studion, gruppen som riktar sig till elever i behov av extra stöd. 

undefined
Enligt Ida Peterzén, rektor på Stensättersskolan, satsar man hellre på högutbildad skolpersonal än att anställa elevassistenter som ofta är lågutbildade. Ebba och Anna tycker det är bra med utbildad personal men poängterar att det också behövs fler resurser.

En förälder som vi pratat med säger att studion är full.

– Nej, den kan aldrig vara full egentligen, tänker jag. Kanske har vi varit otydliga i hur vi tänker att studion ska fungera. Eleverna kan antingen ha en placering i studion eller ha extra stöd i klassrummet, men med kompetens från speciallärargruppen och specialpedagog i studion. En kartläggning av elevens behov leder oss fram till vilken insats som blir aktuell. 

Både Anna och Ebba tycker det är bra att skolan vill satsa på högutbildad personal, men ser inte hur det skulle lösa situationen. De anser fortfarande att det finns för lite resurser.

– En lärare kan inte klona sig. Det behövs mer personal, säger Anna.

Föräldrar och barn som nämns i artikeln heter egentligen något annat.

Utdrag ur skollagen

Elever som till följd av en funktionsnedsättning har svårt att uppfylla de olika betygskriterier eller kriterier för bedömning av kunskaper som gäller, ska ges stöd som syftar till att så långt som möjligt motverka funktionsnedsättningens konsekvenser.

Källa: Skollagen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!