Wahlund inte nöjd med svaret om skolan: "Omöjligt"

Björn Wahlund (L) blev inte mycket klokare av debatten i fullmäktige om elever med särskilda behov. Han tycker att Ulrica Truedsson (S) far med tomma ord. "Det är massor med snygga uttalanden", säger Björn Wahlund.

Ulrica Truedsson (S) och Björn Wahlund (L) har olika åsikter i skolfrågan.

Ulrica Truedsson (S) och Björn Wahlund (L) har olika åsikter i skolfrågan.

Foto: Alice Staaf och Carina Ekdahl

Katrineholm2023-03-29 04:46

Under förra veckans kommunfullmäktigemöte skulle Björn Wahlund (L) få svar på vad den politiska majoriteten gör för att säkerställa att barn med särskilda behov får tillräckliga stödresurser. Samt vad som görs för att säkerställa att alla barn känner sig trygga i skolan. 

Svar gavs av Ulrica Truedsson (S), ordförande i bildningsnämnden. Hon hänvisade främst till vad den politiska majoriteten skrivit i sin kommunplan, som antogs av kommunfullmäktige i januari. I den går det bland annat att läsa: 

"Nolltolerans ska gälla mot våld, mobbning, kränkande behandling och droger, och skolan ska konsekvent använda sig av de disciplinära åtgärder som skollagen medger när det krävs för att skapa trygghet och studiero. Insatser ska sättas in så tidigt som möjligt både för dem som börjar halka efter och för högpresterande elever, så att alla kan nå sin fulla potential. Även stödet till de barn och elever som har rätt till stöd på grund av särskilda behov ska vara av god kvalitet och bidra till måluppfyllelse."

Björn Wahlund tycker att det handlar om tomma ord. 

– Det är nästan omöjligt att tolka vad hon menar. Hon hänvisar ofta till beprövad vetenskap och mycket annat, men glömmer en liten detalj i sina svar. Hon pratar ingenstans om speciallärare. Specialpedagogen möter inte per definition eleven. Men det gör specialläraren, som samlar de elever som behöver speciella förutsättningar för sin inlärning. Det är massor med snygga uttalanden och ambitioner. 

Ulrica Truedsson ger inte mycket för Björn Wahlunds kritik. 

– Det är inte tomma ord, men man måste börja med att förstå att skolan är väldigt reglerad. Vi som majoritetsföreträdare skriver in vad vi anser är viktiga frågor. I vår kommunplan sätter vi de övergripande målen. Vilken metod som ska användas kan vi inte bestämma, utan det ligger i rektorns händer enligt skollagen. Det finns en gränsdragning som jag tror oppositionen behöver påminna sig om, säger hon. 

I debatten gick även läraren och liberalen Banu Arslan upp i talarstolen. 

– Vad händer bakom stängda dörrar när du inte har personal som vet hur man ska gå till väga? Vem ringer vårdnadshavare? Jo, där har vi en till brist. Återigen tar ledningen tyvärr inte alltid ansvaret på våra grundskolor att kommunicera på rätt sätt, sa hon. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!