Vilt orsakar problem – extra åtgärder när ny järnväg byggs

Snart ska passagerartåg slippa vänta på söliga godståg utanför Lövåsen.
Dessutom har problem med vilt tvingat Trafikverket till extra åtgärder.
– Djuren fastnar på järnvägen, säger projektledaren Erik Fridén.

Västra stambanan ska utökas med två förbigångsspår öster om Katrineholm. Till vänster i bild syns bron på Östra förbifarten, där väg 52/55/56 korsar järnvägen.

Västra stambanan ska utökas med två förbigångsspår öster om Katrineholm. Till vänster i bild syns bron på Östra förbifarten, där väg 52/55/56 korsar järnvägen.

Foto: Jimmy Persson

Katrineholm2025-01-18 06:52

I flera år har det planerats för två förbigångsspår på Västra stambanan, mellan viadukten på Österleden och en kilometer mot Valla. Anledningen är att långsamtgående godståg ska kunna köra åt sidan, så att passagerartåg slipper vänta och tappa tid. 

Lagom till sommaren 2023 vann den så kallade järnvägsplanen laga kraft. Planen är en detaljerad beskrivning av hur sträckningen av de nya järnvägsspåren ska se ut och hur dessa ska byggas. Nu har det snart blivit dags att sätta skopan i backen. 

– Under våren ska vi upphandla de markarbeten som ska genomföras innan vi kan bygga järnvägen. Vi bygger vägar så att det går att ta sig fram till järnvägen, men avverkar också skog. Arbetet är tänkt att starta i september, säger Erik Fridén, projektledare på Trafikverket. 

I höst ska upphandlingen av den nya järnvägsanläggningen genomföras. Arbetet är tänkt att starta i februari eller mars nästa år. 

– Det pågår till sommaren 2027. Under tiden påverkas tågtrafiken vid flera tillfällen, bland annat några helger och när vi ska koppla in det nya ställverket påsken 2027. Det mesta av arbetet sker dock nattetid. 

Ett fem kilometer långt stängsel ska också sättas upp mot järnvägens södra sida. Redan i dag finns stängsel på norra sidan, främst för att förhindra suicidförsök. Djur som tar sig in söderifrån har dock ställt till problem sedan det norra stängslet sattes upp. 

– Djuren fastnar på järnvägen, så därför kompletterar vi med stängsel på andra sidan, säger Erik Fridén. 

I nuläget beräknas projektet kosta 297 miljoner kronor. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!