"Vi kan bara be om ursäkt"

Vård- och omsorgsenheten på Katrineholms kommun har glömt att skicka ut fakturor till 27 brukare inom hemtjänsten under det senaste halvåret.

Katrineholm2015-11-28 12:00

Nu får brukarna betala tillbaka – totalt handlar det om 200 000 kronor. Under drygt ett halvårs tid har har kommunen missat att skicka ut fakturor till 27 brukare och problemet uppmärksammades för ett par veckor sedan. Under den kommande veckan kommer därför de 27 brukarna som det handlar om få hem ett brev med information kring hur de kan gå vidare med fakturorna.

– Vi har gjort fel och kan bara be om ursäkt. Det handlar om att när man har hemtjänst och sedan har ett uppehåll med sina insatser när man exempelivs är på sjukhus. Där har vi glömt att bocka av det i vårat system när de är tillbaka och får hemtjänst igen, säger Susanne Sandlund, tillförordnad vård- och omsorgschef i Katrineholms kommun.

Hon tillägger:

– Brukarna har inte fått någon faktura alls då vi har missat att registrera att man är tillbaka. Man har fått hemtjänstinsatsen men inte betalat för den.

Hur mycket pengar handlar det om?

– Allt från några hundra kronor tilll tusentals kronor per person beroende på insats. Totalt handlar det om runt 200 000 kronor.

I brevet som skickas ut till de berörda under kommande vecka finns det information om hur man går tillväga för att betala tillbaka pengarna.

– Vi vet att det kan bli lite svårt för de med mindre medel men vi kommer hjälpa till med avbetalningsplaner. Vissa kan nog betala direkt, men vi ställer också givetvis upp på en avbetalningsplan. Det här är vårat ansvar, säger Susanne Sandlund.

Hon är noga med att påpeka att ingen brukares ekonomi kommer att förstöras på grund av det inträffade.

– Nej, absolut inte. Det här är vårat ansvar och jag ber om ursäkt för att vi har gjort fel. Nu vill vi hjälpa till och stödja alla så att det blir så bra som möjligt. Man kan vända sig till ekonomikontoret eller en avgiftshandläggare i kommunen för att få till en avbetalningsplan., säger Susanne Sandlund.

Vad tar ni till för åtgärder för att det här inte ska upprepas?

– Nu kommer vi kontrollera varje månad att vi fått in pengarna på varje enhet och vi vi ska kontrollera när brukare har uppehåll. Rutinen vi haft tidigare med att bocka in en ruta i systemet har inte varit tillräckligt tydligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om