Varningen efter farliga incidenten vid vägbygget

Ny väg skapar nya rutiner för trafikanterna. Efter en incident på 56:an, som kunde ha slutat illa, skickar Trafikverket en uppmaning till de som färdas på vägen om att titta noga och följa skyltningen.
– En bilist svängde vänster och körde på fel sida, säger Torbjörn Arvidsson på Trafikverket.

Sedan mitträcket kom på plats är det förbjudet att svänga vänster från Strängstorps södra utfart. En blå påbudsskylt har satts upp för att förtydliga vad som gäller.

Sedan mitträcket kom på plats är det förbjudet att svänga vänster från Strängstorps södra utfart. En blå påbudsskylt har satts upp för att förtydliga vad som gäller.

Foto: Jimmy Persson

Katrineholm2024-10-11 14:16

De senaste månaderna har det varit stora störningar på riksväg 56, främst mellan Katrineholm och Bie. Flera delar på den första etappen är klara, men en del återstår, bland annat borttagning av gamla skyltar och justering av slänter. Du får räkna med vissa fortsatta stopp. 

Att mitträcket är på plats innebär också förändringar i hur man ska köra på vägen. Nyligen uppstod en incident vid den södra infarten till Strängstorp. Tidigare har det gått att svänga vänster ut från korsningen, mot Katrineholm, men nu är det inte längre möjligt. 

– När de höll på med mitträcket var det en bilist som svängde vänster och körde på fel sida. Nu har vi förtydligat skyltningen som visar att man bara får svänga höger när man kör ut från korsningen, säger Torbjörn Arvidsson, biträdande projektledare på Trafikverket.

undefined
Torbjörn Arvidsson arbetar som konsult åt Trafikverket och är biträdande projektledare för bygget av 56:an.

Enligt honom ska det inte ha skett någon olycka till följd av missödet, men han uppmanar till vaksamhet för hur man ska köra på den nya vägen. På några ställen finns separata vänstersvängfält, men ibland är det så kallade öglor eller spanska kurvor som ska användas.

Dessa innebär att trafikanterna får svänga av vägen till höger, göra en sväng och därefter köra rakt fram och korsa vägbanan. 

– Från och med nu ska man använda öglorna där det inte finns vänstersvängfält. På vissa öglor är det i dag grus och det beror på att vi ska gräva ned vattenledningar där. Men trots att det är grus ska öglorna användas, bland annat vid infarten till Hissjö. 

undefined
Etapp ett, mellan Katrineholm och Bie, börjar se färdig ut. Men det dröjer till nästa år innan hastigheten kan höjas till 100. Troligen kommer den att höjas till 90 inom kort.

Vissa nya anslutningsvägar till fastigheterna utmed sträckan är heller inte färdiga. 

– Några boende får åka en liten omväg under några veckor innan det är klart. Jag kan förstå att folk i stundens hetta kan bli lite irriterade om det är svårt att orientera sig och ta sig fram, men jag tror att de lär sig snart, säger Torbjörn Arvidsson. 

När öppnas omkörningssträckorna på första etappen?

– Det kanske till och med kan bli under vecka 42. Däremot kommer vi inte att höja hastigheten till 100 förrän nästa år, men det kan bli 90 kilometer i timmen tills dess att vi är helt färdiga med första etappen, säger Torbjörn Arvidsson. 

På etapp två, sträckan mellan Bie och Äs, har man nu sänkt hastigheten till 70. Där inleds schaktarbeten inom de närmaste veckorna. 

– Vi ska börja med att måla en ny mittlinje och ställa ut barriärer. Sedan ska vi köra bort giftiga massor till deponi, säger Arvidsson. 

undefined
Inom kort inleds arbetet med att bredda etapp två, mellan Bie och Äs. Vägen är smalare än de andra etapperna, vilket gör att det blir trångt för trafiken när sträckan byggs om.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!