Katrineholms kommunstyrelse är enig om vilka prioriteringar den vill att regionförbundet Sörmland ska skicka vidare till regeringen, inför nästa års beslut om statliga pengar till transportinfrastruktur. Regionförbundet har tagit fram ett förslag som kommunen har yttrat sig över.
Det är väg 55 som står högst upp på kommunens lista. Vägen, som sträcker sig från Norrköping till Uppsala, berör flera sörmländska kommuner. Den anses vara KFV-regionens förbindelse mot Stockholm, då den leder till E 20 vid Strängnäs. Och när Stockholmsgenomfarterna präglas av trängsel utgör vägen ett viktigt komplement till E 4 för nord-sydliga transporter.
Vägen beskrivs dock som "ett lappverk av olika bredder och tillåtna hastigheter". På sikt är målet att väg 55 ska vara mötesfri landsväg med 100 kilometers hastighetsbegränsning genom hela Sörmland, skriver Katrineholms kommun.
— En del sträckor är klara, näst är det Valla–Flen som ska åtgärdas. Men det är viktigt att det snabbt blir klart härifrån och upp till Strängnäs, säger kommunstyrelsens ordförande Göran Dahlström (S).
Även väg 52 och 56 tas upp i Regionförbundets förslag, till kommunens glädje. Men en viljeyttring om åtgärder på Västra stambanan mellan Hallsberg och Järna saknas kommunen. I yttrandet passar kommunen på att säga att den ser fram emot Regionförbundets stöd när det är dags att förhandla om de så kallade pottpengarna i transportplanen. Förhoppningen är att sådana pengar ska kunna öka kapaciteten på södra och västra stambanan kring Katrineholms logistikcentrum.