Invånarna har inte direkt vallfärdat till det nya parkeringshuset på Norr, som kostade drygt 35 miljoner kronor att bygga. Huset består av 237 parkeringsplatser, där ett månadsabonnemang kostar 500 kronor. Liberalernas Björn Wahlund har tidigare kritiserat satsningen, framför allt parkeringsavgiften, men anser nu att det var "korkat" att över huvud taget bygga huset.
– Innan huset byggdes användes den tidigare parkeringen mest av boende och inte pendlare. När man kom hem sent på kvällarna med tåget, var det alltid fullt med bilar där. Sedan parkeringshuset invigdes har användningen heller inte varit särskilt hög, inte ens efter att restriktionerna släppt, säger Björn Wahlund.
Enligt honom betalar kommunen 191 500 kronor till KFAB varje månad i kapitalhyra. Utöver det tillkommer kostnader för drift och underhåll, som enligt Björn Wahlunds beräkningar landar på cirka 30 000 kronor i månaden. Totalt landar månadskostnaden för kommunen i sådana fall på drygt 220 000 kronor.
– Om vi ska täcka hyreskostnaden per månad skulle vi behöva 400 sådana abonnemang, men det finns ju bara drygt 200 parkeringar. Dels undrar jag hur man har tänkt att få ekonomi till det, dels tycker jag att det är anmärkningsvärt att så mycket pengar rinner ut till en tom kartong när vi har avsevärda behov inom skola och omsorg, säger Björn Wahlund.
Nu har han ställt ett antal frågor till Johan Söderberg (S), kommunstyrelsens ordförande, med anledning av utfallet. Bland annat vill Björn Wahlund veta vilka prognoser för användandet som finns, om beläggningsgraden är rimlig, samt om Johan Söderberg anser att kostnaderna står i proportion till de behov som finns inom bland annat skola och omsorg.
Frågorna kommer att besvaras på kommunfullmäktiges sammanträde i mars. Till tidningen säger Johan Söderberg att han begärt att få ytterligare information om kostnadsbilden innan ett svar kan ges.
Tror du att användningen av parkeringshuset kommer att öka?
– Både ja och nej. Nyttjandet kommer att bli högre över tid, men en del som arbetspendlar kommer nog i större utsträckning att jobba hemifrån jämfört med före pandemin. Därför kommer man kanske inte ha behov av ett parkeringshus på samma sätt som man har haft tidigare. Dessutom tar det tid innan folk börjar använda parkeringshuset, säger Johan Söderberg.