Längs med det nya stråket på genom centrum han två gångfartsområden anlagts, men det är knappast sju kilometer i timmen som är det genomsnittsliga hastigheten enligt trafikläraren. Det är många som ska samsas på de kullerstensbelaggda ytorna. Bilar, mopeder, cyklister, fotgängare och barnvagnar. Alla ska ta sig fram säkert.
– Folk vet inte vad som gäller och då blir de arga. De vet inte bättre, därför gäller det att hålla sig uppdaterad.[...] Precis som den som tar bussen till jobbet måste hålla sig uppdaterad på tidtabellen måste den som tar bilen till jobbet hålla sig uppdaterad på nya trafikregler, tycker Hansdotter.
Hon har arbetat som trafiklärare i över 20 år och tar med oss på en tur i området. Innan bilen nått gångfartsområdet förbereder hon passagerarna på att andra bilar kommer ligga alldeles för nära och tuta när vi når dit. Så är det så gott som alltid när hon kör med sina elever, och så blir det också den här gången.
På gångfartsområden får inga fordon köra fortare än gångfart och fotgängare har alltid företräde. Gångfart innebär en hastighet på fem till tio kilometer i timmen. Hansdotter berättar att det handlar om att växla ned till ettan, släppa kopplingen långsamt och bara ge gas vid uppförsbacke, om det behövs. Det går långsamt när bilen rullar över kullerstenen, men det tar inte många sekunder att komma över när hon väl blivit framsläppt av bilarna till höger.
– Här är det högerregeln som gäller, men många kör som om det var huvudled, förklarar hon.
Det är lätt att missledas av den gula huvudledsskylten som visar att leden genom stan har företräde, men vid ett gångfartsområde slutar huvudleden tillfälligt att gälla. Istället är det högerregeln tillsammans med företrädare för fotgängare som styr. Faktum är att den som går alltid har företräde i ett sådant område, även cyklisterna ska väja. Att parkera i området är dessutom förbjudet om det inte finns särskilt anordnade parkeringsplatser. Att gångfartsområdet är uppdelat i två delar med en slags transportsträcka emellan gör att det blir flera skiften av företräde långs med vägen. Det förvirrar nog vissa, tror Hansdotter.
Även om det nya gångfartsområdet har haft tveksam framgång än så länge, så är hon positiv till gångfartsområden i stort och tror att det kommer att fungera bättre så snart folk hunnit vänja sig. Så var det med fartguppen som idag fungerar bra, menar hon.
– Hade vi kört långsamt och följt reglerna hade vi inte behövt gångfartsområden eller fartgupp. Vi behöver det, annars kör vi inte säkert, förklarar hon.
Att inte hålla hastigheten riskerar inte bara i att sluta i olyckor, det kan också svida i plånboken. Att köra 30 kilometer i timmen i ett gångfartsområde kan ge böter på 2000 kronor. En ovarsam cyklist som kör i samma hastighet riskerar att få en bot på 1000 kronor.
– Mitt bästa tips är att köra med känsla. Titta inte bara på bilarna utan försök få kontakt med föraren. Blickar och nickningar, men inte vinkningar, kommer man långt med.[...] Det gäller att vara snäll och planerad i trafiken. Det är en bra princip, tycker Madeleine Hansdotter.